Maak er een spelletje van!

Mensen houden vaak van het doen van spelletjes, en dat houdt niet op als ze eenmaal volwassen zijn. Ik speel nog steeds wel eens een computerspelletje, en ook bordspelen worden nog regelmatig uit de kast gepakt als we bij mijn ouders op bezoek zijn.

Ik las gisteren over een website (HabitRPG, gratis maar met advertenties) waar je je doelen / klussen in kunt opgeven en waar dan ook een soort spel van wordt gemaakt. Een taak doen betekent meer punten, een taak niet doen betekent strafpunten. Grote klussen afmaken betekent dat je een hoger niveau bereikt. Ik moet het zelf nog gaan uitproberen, maar het lijkt me wel grappig!

Zelf heb ik soms ook een spelletje gemaakt van sommige financiële dingen. Toen ik me aan mijn schulden aan het ontworstelen was en aan het leren was om rond te komen van mijn salaris, had ik bijvoorbeeld standaard 50 euro in een envelop liggen voor als ik aan het einde van mijn geld een stukje maand over had. Stel dat ik nog 5 dagen moest tot mijn volgende salaris, en ik had geen geld meer, dan kon ik die envelop openmaken om in ieder geval nog boodschappen te kunnen doen, en de treinkaartjes naar mijn werk te kunnen betalen. Maar… Het was niet de bedoeling dat ik dat geld nodig had! Als ik die envelop open moest maken, dan had ik die maand het geldspel “verloren”. Zo tegen halverwege de maand ging ik dus beter opletten om te zorgen dat ik aan het einde van de maand niet die envelop zou hoeven te openen. Zo leerde ik binnen mijn budget te blijven, spelenderwijs.

Toen ik zo in de schulden zat, moest ik soms een rekening laten liggen tot de eerste aanmaning binnenkwam. Tegenwoordig is het op tijd kunnen betalen van mijn rekeningen bijna een soort feestje. Elke op tijd betaalde rekening is een extra puntje voor mijn “financiële betrouwbaarheid statusbar”, ook al is er geen mens die daar om geeft behalve ik.

En ik wil tegenwoordig graag elke maand een stijging van mijn nettowaarde zien. Elke maand een nieuwe “highscore”, want dat is cool. Ook daar heb ik dan ook best wat voor over; bijvoorbeeld “ja” zeggen tegen extra uren werken, en mezelf enige beperkingen opleggen in waar ik geld aan uitgeef; bewust keuzes maken.

Heeft iemand anders ook van sommige dingen een beetje een spelletje gemaakt, gewoon, voor wat extra motivatie?

Reacties staat uit voor Maak er een spelletje van!

Opgeslagen onder Geld en besparen

Reacties zijn gesloten.