Oplaadbare batterijen: niet voor ons…

In principe zijn oplaadbare batterijen natuurlijk fantastisch: koop ze voor iets meer geld dan gewone batterijen, maar laadt ze op als ze leeg zijn, en zo bespaar je uiteindelijk veel geld en ook het milieu (zegt men).

Wij merkten echter dat het voor ons niet werkte. We vergaten altijd om de batterijen weer op te laden, óf we laadden ze wel op, maar dan waren ze alweer halfleeg tegen de tijd dat we ze nodig hadden. En soms hadden we ineens batterijen nodig terwijl we op stap waren (bijvoorbeeld voor mijn fotocameraatje) en dan moesten we toch maar weer gewone batterijen kopen.

Ook heb ik sterk de indruk dat ons gebruik van batterijen gedaald is. Mijn fotocameraatje gebruikt twee AA batterijen, maar tegenwoordig fotografeer ik vaker met mijn telefoon. Vroeger werkte ook de wekker op batterijen, en de cd-speler.  De afstandbediening gebruikt nog steeds batterijen, maar zo weinig dat we elke keer als de batterijen leeg zijn weer een paar dagen lang niet snappen waarom de afstandsbediening “stuk” is.  Tenslotte gebruikt de brandmelder nog batterijen. Dat is het wel. Dus misschien waren oplaadbare batterijen wel nooit een goed idee in onze specifieke situatie.

Ik heb de oplader en de batterijen naar de kringloopwinkel gebracht, misschien kan iemand anders er nog iets mee…

10 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

10 Reacties op “Oplaadbare batterijen: niet voor ons…

  1. Wij gebruiken juist wel veel oplaadbare batterijen. In mijn fototoestel en vooral veel in het kinderspeelgoed, en de weegschaal. Vooral voor speelgoed is oplaadbaar wel handig, want die zijn altijd zo leeg.
    Ik heb toen een keer speciale oplader en batterijen gekocht die extra snel oplaad en ook half lege batterijen. En we hebben ook een aparte accustekker om deze in de auto te kunnen gebruiken, handig met een dagje weg of vakantie. We hebben er denk ik wel een stuk of 10-15, Zo grijpen we nooit snel mis. Maar het is altijd wel even van te voren bedenken dat we weggaan en de camera mee willen nemen en dus batterijen opladen. Maar ook altijd wel een pakje wegwerp in huis voor het geval dat….

  2. Veul apparaten werken ook niet fijn op oplaadbare batterijen, zo had (met nadruk op had) ‘k ooit een camera waar beslist geen oplaadbare batterijen in mochten (???)
    groet

  3. Eindelijk een tegengeluid, zo denk ik er ook over. Bij oplaadbare batterijen zou je de batterijen die je niet gebruikt in de lader en aan het stroom moeten laten zitten om gelijk te kunnen gebruiken als je ze nodig hebt. Maar om het hele jaar nu een batterijlader aan het stroom te hebben hangen doe je niet. Maar een paar uur wachten tot je weer een opgeladen batterij hebt ook niet. Daarbij komt dat ik oplaadbare niet zo lang vind mee gaan dan gekochte gewone batterijen.

    Pas bij h.em.a een pak van 8 batterijen gekocht dan kunnen we weer een tijd voort.

    • Ik denk ook wel dat het een beetje van de situatie afhangt! Stel je werkt ergens waar je elke 12 uur twee nieuwe batterijen moet hebben (bijvoorbeeld voor een bepaald apparaat of voor een draagbare telefoon of zo), dan kan het misschien juist erg milieu- en kosten-besparend zijn als je twee setjes van die batterijen hebt en als jij en je collega’s bijvoorbeeld om acht uur ’s ochtends en om acht uur ’s avonds die batterijen verwisselen en het lege setje op opladen zetten.

      Maar in onze situatie, waar we maar heel weinig en heel sporadisch batterijen nodig hadden, werkte het niet.

      Misschien zou het nog een idee zijn voor een bedrijfje om in een hele wijk voor de oplaadbare batterijen te zorgen, dat je op aanvraag bij mensen opgeladen batterijen langsbrengt en ze weer ophaalt als ze leeg zijn. Maar ik denk dat dat in Nederland niet winstgevend te maken is. (In Afrika zijn er al plekken waar mensen hun telefoon naar de dorpswinkel brengen om ‘m daar op te laten laden; omdat ze thuis geen of onbetrouwbare stroom hebben).

  4. inenomdekas

    Kinderspeelgoed waar batterijen in moeten heb ik zelf nooit gekocht, waardeloos vond ik het als ze dat kregen. Gelukkig ging het meestal snel kapot!
    De pubers hier in huis “vreten” batterijen, vooral de computermuizen lusten ze graag. Meestal koop ik de batterijen bij de zweedse woonwinkel en krijgen ze allemaal hun eigen doosje. Zelf heb ik weinig op batterijen: fototoestel (oplaadbaar), rookmelders, keukenweegschaal, horloge, fietsverlichting…. Oh ja, een los lampje op ons kleine zoldertje boven de gang, dit gebruik ik als opbergruimte en daar is het hartstikke donker.

  5. Oh ik voel me een beetje dom! Weet je dat ik niet eens wist dat er oplaadbare batterijen bestonden!!

    • Als je veel batterijen gebruikt, kán dat dus ook zuiniger en voordeliger zijn. (Je moet een oplader kopen en oplaadbare batterijen zijn ook iets duurder als je ze aanschaft; maar daarna kun je ze heel goedkoop opladen, dat kost je nog een paar cent aan stroom).

  6. nadasurf

    Oplaadbare batterijen of accu je ziet ze toch heel veel.

    Fototoestel,telefoon(huis/mobiel),oplaadbare zaklamp,portofoon,laptops,tablet,Wicontrollers,autoaccu ,boormachine, etc… heel veel hier in huis 🙂

  7. Ernie

    We hebben een snellader voor aaa / aa en een snellader (2) voor de fotocamera accu’s. Scheelt bulten geld. NB koop GOEDE oplaadbare batterijen die gaan lang mee en leveren een goed capaciteit.