Grote aankopen zijn moeilijk

Hebben jullie dat ook? Binnenkort wil ik dus een nieuwe laptop kopen, omdat de oude erg afgetakeld is. Blijkbaar maakte ik zo’n drie jaar geleden een beetje een verkeerde keus. Volgens mij was het laptopje vrij goedkoop (€350 of zo? Toch ook: niet niks!), maar de kwaliteit bleek vrij laag. Deze keer wil ik het beter doen. Maar dat zorgt voor nogal wat stress. Ik denk dat mijn nieuwe laptop wat duurder moet worden (wat ik niet zo leuk vind), ik wil deze keer een goede keuze maken, maar weet niet welke merken of modellen meer slijtage-bestendig zijn, en dan blijken er ook nog tientallen verschillende uitvoeringen te zijn voor wat betreft opslagcapaciteit, videokaarten, toetsenborden, snelheid, kwaliteit van het beeldscherm enzovoort. Alles kost geld natuurlijk, en sommige dingen blijken later hun geld dubbel en dwars waard, maar andere niet.

Heel vaak doet een gemiddeld mens dit soort aankopen niet, dus echt verstand heb je er niet van. Maar toch wil je graag een goede keuze maken, waar je later tevreden op terug kunt kijken.

Ik heb nog nooit een auto gekocht, of een huis. Ik denk nu te begrijpen dat dat nog stressvoller kan zijn. Want er is nog veel meer geld mee gemoeid, en je moet maar hopen dat de reparatiekosten meevallen en dat je er over vijf jaar nog even blij mee bent als nu.

Aan de andere kant: gelukkig is er niet één ultieme laptop/auto/huis waar je supergelukkig mee zult zijn terwijl alle andere keuzes tot diepe ellende leiden. Waarschijnlijk zijn er heel veel keuzes waar je achteraf tevreden mee kunt zijn. Je had best gelukkig kunnen worden met het huis aan de Rozenveldstraat 9 met de fantastische achtertuin, maar je woont heel tevreden in het huis aan de Wiekenlaan 15 dat dichter bij school en winkels ligt en een handigere badkamer heeft. Of je had een krachtigere motor kunnen kopen voor je auto, en dat had je af en toe een paar minuten gescheeld op de reistijd, maar met je huidige minder krachtige automotor gaat het over het algemeen ook best prima. Ik had drie jaar geleden een betere laptop kunnen kopen die nu nog goed werkte en die wat minder frustraties had opgeleverd, maar ben ik nou echt diepongelukkig omdat mijn laptop minder goed presteert? Neuh.

En toch: respect voor mensen die gewoon een keuze kunnen maken zonder er al teveel over te stressen! En trouwens, niet teveel zorgen maken over mij, uiteindelijk maak ook ik een keuze en hou dan op met tobben. Komt goed.

7 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

7 Reacties op “Grote aankopen zijn moeilijk

  1. Nadasurf

    3 jaar is ook niet lang, maar bedenk dat vaak de duurdere enkel design is ik heb er hier een van 1200 euro en een van 350 en die eerste valt uit elkaar.

    Zo heeft Toshiba ook een laptop voor 350 euro en dat is in mijn ogen een goed merk, maar mijn Acer van 350 is ook alweer 4 jaar en staat 16 uur per dag aan 🙂

  2. lot

    Sinds vorige week heb ik ook en laptop uitgezocht door mijn vriend vor mij. Mijn eisen waren niet zo groot, e-mailen en surfen en af en toe Word en Excell. Belangrijk was het scherm en ik heb nu een matglasscherm met verlichting achter het scherm, geen idee hoe het heet maar komt maar bij weinig betaalbare computers voor. Ik heb n u nauwelijks weerschijn van lamp achter of naast me, bevalt me prima.

  3. Mariska

    Als je meer info wilt, zou je eens reviews kunnen bekijken bij engadget of techradar. En als een model geschikt lijkt, zijn er ook nog youtube filmpjes te bekijken die de laptop uitgebreid laten zien.
    En zolang je niet veel aan het gamen bent (videokaart) of aan het tekenen/bewerken (bijv photoshop – geheugen) of lastige statistische programma’s draait, is een gewone laptop prima hoor! Ik zou vooral kijken naar de behuizing: is die stevig, kan die tegen een stootje? Batterijgebruik – gaat ie lang genoeg mee op een dag? Schermresolutie – is die toch niet te laag? (hoe scherper hoe makkelijker het kijkt) en ook de lichtinval op het scherm – kan je het scherm goed bekijken vanuit verschillende posities? (dus ook als je er niet recht voor zit). Moet je er veel mee reizen, dan is gewicht en grootte ook nog van belang. Past ie makkelijk in de tas? Is het niet te zwaar om mee te sjouwen?
    WIj hebben goede ervaringen met Lenovo. Ik heb ook nog een Mac, maar die zijn best duur (al werkt het allemaal wel fijn!). Daar doe ik nu 5 jaar mee.

  4. Ik vind dit soort dingen ook lastig. Vooral omdat ik er weinig verstand van heb. Ik vertrouw dan vaak maar op de online reviews.

  5. Vlijtig met zuinigheid

    Je kunt ook in de winkel aangeven wat je wensen zijn en dan bekijken zij welke pc het beste is. Misschien kom je toch weer op een goedkopere uit.

  6. En zelfs met verstand vindt iedereen weer wat anders.
    Ik heb ongeveer driekwart jaar geleden een nieuwe laptop gekocht, een Acer, en hij doet het prima. Uitgezocht door mijn vriend, die systeembeheerder is en toch aardig wat van computers (en ook laptops) af weet. Mijn broertje verklaarde me dan weer voor gek, omdat acer nooit goed zou kunnen zijn. Maar zoals ik zei, ik ben nog dik tevreden – ben benieuwd of ik dat over een paar jaar nog ben 😉

  7. Johmar

    hmmm ,een bekend voorkomend probleem, ik wil graag een laptop,omdat ik die op meerdere plaatsen in huis kan gebruiken en ik heb dus ook geen verstand van computers of andere technische zaken.ik heb best wel een aardig bedrag tot mijn beschikking doordat ik vreselijk zuinig ben geweest de laatste jaren,maar wil ook weer niet te veel uitgeven door een laptop aan te schaffen die gadgets heeft waar ik waarschijnlijk geen gebruik van zal maken. maar wil er wel graag een met een redelijk groot scherm.en zoals hierboven al aangegeven word , veel mensen die er verstand van hebben ,maar wel allemaal een andere voorkeur qua merk laptop.