Weer meer geld op de spaarrekening

Ik wil eind december van dit jaar graag 10.000 euro op de spaarrekening hebben staan. Ongeveer 5000 euro daarvan zal waarschijnlijk nodig zijn voor een geplande uitgave ergens begin volgend jaar; de overige 5000 euro zouden dan mijn buffer gaan vormen. Ik ben tot nu toe redelijk slecht geweest in het creëren van een buffer – ik vind dan dat dat geld maar staat te luieren op de spaarrekening, dus tot nu toe stak ik dat geld uiteindelijk toch maar weer in een deposito of in een belegging. Toch wil ik nu dat geld echt op de bankrekening laten staan, zodat het er ook is, mocht ik het ooit echt nodig hebben.

 

spaardoel 2013_5

Eind mei had ik geld van de spaarrekening af moeten halen, dus op 1 juni zag het er niet zo fraai uit op mijn spaarrekening. Nu, op 1 juli, gaat mijn olifantje weer wel de goede kant op, vooral dankzij het hoge salaris van de afgelopen maand. Maar we zijn er duidelijk nog niet, dus ik moet er nog hard aan gaan trekken de komende maanden. Gelukkig komt er in ieder geval ook de komende maand weer een mooi salaris binnen.

2 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

2 Reacties op “Weer meer geld op de spaarrekening

  1. Willemien

    Maar als het in een deposito zit, is het wel beschikbaar, alleen niet zo snel, daarom wordt ook aangeraden deposito’s met verschillende looptijden te hebben zodat er altijd wel iets snel beschikbaar is of met slechts klein rente verlies op te nemen. Een buffer is ook voor de lange termijn dingen als je pensioen en daar zijn deposito’s prima voor. 5000 voor de korte termijn is voldoende.

    • Ik heb één deposito waar ik echt niet aan kan komen. Alleen voor het kopen van een huis is die open te breken. De andere deposito’s zijn inderdaad open te breken, maar dan betaal je een fikse boete. Maar misschien speelt dat in mijn achterhoofd wel mee: als de nood écht aan de man komt, dan heb ik wel redelijk snel wat geld beschikbaar. Toch zou het handiger zijn als het dan gewoon van de spaarrekening af kon en ik geen deposito hoef open te breken (wat tijd kost en geld).

      Ik ben het niet met je eens dat “een buffer ook voor lange termijn dingen” is. Mijn buffer is echt voor noodgevallen. Voor lange termijn dingen zoals mijn pensioen en vervanging van spullen spaar/investeer ik elders. Maar dat is natuurlijk ook een kwestie van definities: als jij je buffer hebt én voor noodgevallen én voor later, dan zit daar waarschijnlijk meer in dan in mijn buffer en hebben we uiteindelijk allebei genoeg geld voor én noodgevallen én lange termijn doelen.