Zelluf doen… Dat scheelt nog geld ook.

Ik heb deze week soort-van-een-weekje-vrij (met nog wel wat verplichtingen vandaag en vrijdag). Ik doe alsof ik de hele week vrij heb, dat helpt om in de vakantiesfeer te komen. Volgende week moet ik toch weer aan de slag, dus ik kan maar beter nu genieten van de ruime hoeveelheid vrije tijd.

Gisteren ging ik daarom wat klusjes in huis aanpakken. (Doen jullie dat ook, als het vakantie is?). Ik begon met het ontstoppen van de afvoer van de wasbak in de badkamer. Vriendlief zou dat al tijden nog-wel-eens doen, maar het kwam er maar niet van. (Hij lijkt op mij hoor, wat dat betreft: sommige klussen worden heel snel gedaan, andere duren maanden voordat het ervan komt). Ik heb wat nieuwe trucjes geleerd: een breinaald om door de gaatjes van de afvoer te prikken waardoor er allemaal klodders prut loskwamen (blegh) en een oude tandenborstel (die daarna ceremonieel weggegooid is) om de binnenkant van de buizen voor zover mogelijk te poetsen en daarmee ook nog van prut te ontdoen.

Daarna kwam de engere klus aan de beurt: het vervangen van de gekitte randjes in de douche. (Je weet wel, het randje van siliconenspul wat zich tussen douchebak en muur bevindt, om te voorkomen dat er water langs lekt). Het was hard nodig, maar de eerste keer ooit dat ik dit deed. Dit was de klus, die ik al maanden aan het uitstellen was, omdat ik niet goed durfde. Het siliconenspul was al gekocht, dus ik kon het elk moment doen. Wel, gisteren deed ik het! Eerst keek ik een aantal filmpjes op youtube, en daarna ging ik het gewoon proberen. En het viel me reuze mee. De randjes zijn niet superstrak, maar het is goed genoeg. Daar komt geen water meer langs. Alleen jammer dat je door de zeer witte nieuwe siliconenrand nu zo goed ziet dat de rest van de douche gepoetst moet 🙂 .

Tenslotte heeft de keukentafel twee nieuwe laagjes beits gekregen. Die was twee jaar geleden gedaan (dat had ik op het aangebroken blik beits geschreven toen, grappig), maar sindsdien had vriendlief iets staan knutselen op de tafel waardoor een deel van de beits er af was gegaan, en had ik een paar weken geleden een doek met bijtend spul “even” neergelegd op de tafel – oeps, ook een grote vlek waar de beits weg was. Kortom, tijd voor wat herstelwerkzaamheden. Hij ziet er nu weer goed uit. Alweer niet super-strak, maar wel weer verzorgd.

Ik denk niet dat ik mezelf al als klusser bij anderen kan gaan aanbieden, maar ik ben blij dat ik in ieder geval mijn eigen klusjes zelf heb kunnen doen. En ik ben er trots op dat ik het kan en dat ik het gedurfd heb.

6 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen, Opruimen

6 Reacties op “Zelluf doen… Dat scheelt nog geld ook.

  1. goed gedaan. En het gevoel van voldoening is vast heerlijk.

  2. Goed hoor, vooral dat klusje met die kitrand. Ik doe dat net zo: eindeloos Youtube filmpjes kijken en er tegenaan hikken, en dan opeens alles tegelijk.
    tip: geen breinaald maar een haaknaald in de afvoer duwen, dan trek je de zwarte prut en haren mee naar boven.

    • Ja, een haaknaald is ook wel slim. In dit geval viel de prut echter recht naar beneden in een emmertje, omdat ik het opvang/tussenstukje al eraf geschroefd had; dus dat ging ook prima.

      • aha, ja dat verandert de zaak. Die haaknaald gebruik ik om haren uit het doucheputje op te halen, want die afvoer schroef je niet zo makkelijk af.

  3. Merel

    Even iets meer werk, maar wel een superstrak randje: verfafplaktape, en daarna kitten.