Stand nettowaarde op 1 juli

Mijn nettowaarde, dat zijn mijn bezittingen minus mijn schulden. Ik heb trouwens geen schulden, behalve af en toe een openstaand bedrag op de creditkaart (wordt altijd betaald voor er rente geheven wordt). Ik heb wel bezittingen (hoera 🙂 ); en de waarde daarvan tel ik dan bij elkaar op. Je zou een auto en de overwaarde op je huis ook als bezitting kunnen meetellen, maar gelukkig heb ik geen auto of huis, dus hoef ik niet moeilijk te doen met in te schatten hoeveel die op dit moment waard zijn.

Ik wil graag dat ik elk jaar geld overhou van mijn inkomen. Dat geld wil ik dan sparen en/of investeren. En dat betekent dat mijn nettowaarde dan dus groeit (want meer bezittingen). Natuurlijk schommelt de nettowaarde ook: als ik m’n salaris binnenkrijg, gaat-ie in Ă©Ă©n keer flink omhoog, maar als ik dan dingen moet betalen, zakt-ie natuurlijk weer. Ook mijn beleggingen kunnen in waarde toe- en afnemen. Om die schommelingen een beetje te negeren, kijk ik liever naar het grote plaatje. Vandaar dat ik maar een keer in de drie maanden, op de eerste dag van de maand, de balans opmaak. Dat heb ik op 1 juli weer gegaan. Hier komt de grafiek:

Planning

Planning

Mijn nettowaarde was op 1 april 36145 euro en is op 1 juli 38333 euro.

Vanaf nu wil ik proberen om gemiddeld per maand mijn nettowaarde met 1000 euro (ja, niet mis) te laten groeien. Ik heb het lijntje van wat ik hoop en verwacht te zien in de toekomst, daarom bijgesteld. Trouwens de afgelopen drie maanden dan weer geen groei van 3000 euro of meer (vanwege wat grote uitgaven), maar ik lig nog steeds voor op het verwachte lijntje, en wie weet gaat het de komende drie maanden weer harder. Daar ga ik in ieder geval m’n best voor doen!

7 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

7 Reacties op “Stand nettowaarde op 1 juli

  1. Willemien

    Heb je ook een doel voor dat vermogen? Want in je laatste jas zitten geen zakken. Of is het geld dat ‘gewoon’ over is. Waarom zo gefixeerd op groei van je bezit? Groei je nog wel als persoon?

    • Ja, maar daar gaat deze website niet over.

      • Willemien

        Ik ben wel heel benieuwd naar je drijfveren waarom je zo op die groei zit, want aan de andere kant investeer je dan ook weer heel bewust in kiva. Bezit is voor mij gekoppeld aan een doel of een persoonlijke reden. Bij mij blijft geld ‘gewoon’ over. Ik heb niet de behoefte om meer te bezitten, maar wil het ook niet zomaar weggeven. Ik ben gewend dat ook al is er geen geld het toch wel op zijn pootjes terecht komt. Mijn zus -zelfde opvoeding- voelt zich niet veilig zonder vermogen of bezittingen. Resultaat bij beiden is een ongeveer even groot vermogen maar met totaal verschillende gevoelens daarbij. Daarom ben ik benieuwd naar het waarom.

      • Ik zal er over nadenken of ik daar een keer antwoord op ga geven, dat is ook wel een lang verhaal natuurlijk 🙂

  2. Ernie

    Grappig, ik heb er nooit zo over nagedacht over (mijn) onze netto waarde. Persoonlijk vind ik het ook niet zo belangrijk om het exacte bedrag te weten.
    Als bezittingen minus schuld maar goed zit.

  3. Johmar

    hmm, de waarde van mijn bezittingen buiten spaargeld om is te verwaarlozen omdat ik eigenlijk alleen maar 2e hands spullen bezit en geen eigen huis, tenminste als je de waarde in geld uitdrukt, van sommige spullen loopt de emotionele waarde aardig hoog op zoals de foto’s van mijn dochter en mijn overleden ouders , hetzelfde geldt voor sommige van mijn spulletjes die ik van mijn ouders geerfd heb of zelf verzameld heb , natuurlijk kun je daarvan niet leven,maar dat neemt niet weg dat ik me er wel rijk door voel.

  4. Vlijtig met zuinigheid

    Ook ik ben een mens met het doel om geld te bezitten. Wil absoluut niet zonder zitten dan word ik erg onrustig. Waar bij ons het eindpunt ligt weet ik niet. Ik zou ook zeggen ga zo door zolang je het geld niet nodig hebt.