Investeringsstrategie

De laatste weken heb ik nagedacht over mijn investeringsstrategie. Ik moet zeggen dat mijn geld nogal verspreid staat. Even tellen: ik heb spaardeposito’s bij drie banken (komt doordat dan weer deze, dan weer die de hoogste rente bood) en ik heb beleggingen bij twee banken en één beleggingsinstelling (daar beleg ik wat extra geld speciaal voor mijn pensioen). 

Ik hou er niet van om geld te verliezen. Gezien mijn leeftijd zou ik best wat risico met mijn beleggingen kunnen nemen (want er is nog genoeg tijd om verliezen weer weg te werken), maar ik heb hard gewerkt voor dat geld, en ik heb helaas genoeg meegemaakt dat anderen echt veel geld verloren met aandelen of ander “geldgegok”. 

Dus ik heb nu besloten dat ik van het geld dat echt over is: 50% in langlopende deposito’s stop, 25% in redelijk veilige obligaties en 25% in aandelen. Het geld in de deposito’s is zo veilig als het maar kan, en biedt toch een redelijke rente (het geld staat wel voor langere tijd vast). Het geld in de obligatiefondsen zal hopelijk een relatief stabiele opbrengst bieden. Ik beleg in aandelenfondsen, niet in losse aandelen. Mochten al mijn aandelenfondsen totaal ineenstorten, dan verlies ik “maar” 25% van mijn bezittingen. Ik denk dat ik dat aankan. Mochten mijn aandelen het juist fantastisch doen, dan ben ik misschien teleurgesteld dat ik er “maar” 25% van mijn geld ingestopt heb, maar dat is dan de prijs die ik betaal voor een beetje veiligheid.

Op dit moment is de verdeling: deposito’s 48%, obligaties 35%, aandelen 17%. Als ik weer geld ga investeren (nog niet, eerst nog even sparen voor de buffer), dan moet ik dus eerst meer investeren in de aandelenfondsen en een beetje in deposito’s. 

Heb ik de gewenste verdeling bereikt, dan kan ik heel makkelijk elk geldbedrag dat ik wil investeren in drie stukken splitsen: de helft naar een deposito, een kwart naar obligaties en een kwart naar aandelen. Ook ben ik van plan om één keer per jaar te kijken of de verdeling nog ongeveer klopt, en om eventueel de balans te herstellen.

Ik blijf het geld spreiden over de verschillende banken en instituten. Ook dat is een beetje risicospreiding, namelijk. Wel had ik bij één bank in vier verschillende fondsen belegd, dat ga ik terugbrengen naar drie om het mezelf een beetje gemakkelijker te maken.

Ik geloof dat dit voor mij een goede strategie is, en eentje waar ik ook niet van wakker hoef te liggen ’s nachts. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

6 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

6 Reacties op “Investeringsstrategie

  1. Zoiets doe ik ook. Wel hebben beleggingsfondsen zelf ook al een verdeling in obligaties en aandelen, dus feitelijk is jouw percentage aandelen (waarop je hoog risico combineert met hoog rendement) wel heel laag in dit profiel.

    • Per beleggingsfonds wordt aangegeven hoeveel procent aandelen en hoeveel procent obligaties ze hebben. Ik heb één “mixfonds”, dat voor 35% aandelen en de rest obligaties heeft. Dus het geld daarin tel ik voor 35% mee bij aandelen en voor 65% bij obligaties. De andere fondsen die ik heb zijn pure aandelen- of pure obligatiefondsen.

  2. Het is in de geschiedenis over een periode van 40 jaar nog nooit voorgekomen dat aandelen slechter gepresteerd hebben dan een andere asset klasse. Gezien jouw leeftijd vind ik het dan ook onverstandig om zo ondergewaardeerd te zijn in aandelen. Daar wil ik nog aan toevoegen dat obligaties een veilige belegging lijken, maar dat dit slechts schijn is. Door de lage yield op obligaties die lager ligt dan de inflatie, verlies je geld door obligaties te kopen.

    • In de acht jaar dat ik nu beleg, hebben mijn spaarrekeningen beter gepresteerd dan mijn obligaties, die weer beter gepresteerd hebben dan mijn aandelen. Ik geef toe dat dat ook een heel slechte periode was voor de aandelen, maar wie zegt dat dat in de toekomst weer beter wordt? Resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst, hè? Vandaar mijn keuze voor deze verdeling.

      Het betekent ook dat ik ’s nachts nog kan slapen. Mijn nachtrust is me heel wat waard 🙂

  3. Robb

    Tja het ligt eraan wat voor een aandeel je koopt. Als je 2 jaar geleden aegon of ing had gekocht dan had je nu 70% rendement gehad