Bezuinigingen op het werk

Ik las net het nieuwsbericht op nu.nl dat veel medewerkers van het failliete Ruwaard van Puttenziekenhuis op straat zullen staan. Die medewerkers kunnen er waarschijnlijk niets aan doen dat hun werkgever failliet ging. En toch zijn ze de pineut.

Bij mijn werk wordt ook bezuinigd en ingekrompen. Ik schreef recent dat ik de dans lijk te ontspringen, zelfs een vast contract zal kunnen krijgen. Maar ik kan me zo levendig voorstellen dat bezuinigingen op het werk je behoorlijk verbitterd maken als jij er daardoor uit vliegt of minder uren moet gaan werken.
Laatst kregen we allemaal een nieuwsbrief waarin de directeur ons een goede zomer toewenste. Hij hoopte dat we er ondanks al het slechte nieuws van de laatste tijd over inkrimping en banenverlies toch maar van zouden genieten; dat was immers toch maar het beste. Toen dacht ik toch wel, dat hij de verkeerde toon aansloeg. Hij heeft ook makkelijk praten, zijn eigen baan van netto 100.000 euro of meer per jaar staat niet op de tocht… En misschien heeft hij wel nooit ontslag gekregen en nooit meegemaakt hoe dat voelt. En ineens wenste ik hem dat toe; hoewel het verder helemaal niet zo’n onsympathieke kerel lijkt te zijn.

Ik neem aan dat je als bijna-ontslagen medewerker iets moet denken als “het is niet eerlijk” en het dan verder zo snel mogelijk naast je neer moet proberen te leggen, weinig aandacht moet besteden aan goedbedoelde maar verkeerd vallende uitspraken van je directeur en moet gaan kijken hoe jouw toekomst er nu verder uit ziet. Maar ik kan me goed voorstellen dat dat niet zo makkelijk is.

1 reactie

Opgeslagen onder Geld en besparen

Een Reactie op “Bezuinigingen op het werk

  1. Johmar

    ook bij ons moet er bezuinigd worden,maar ook bij ons geld dat die bezuinigingen alleen onderaan de ladder doorgevoerd, worden door middel van minder uren, meer doen in minder tijd,zuiniger omgaan met materiaal en ook al in sommige gevallen door middel van ontslagen , ja want de lonen van de schoonmaaksters zijn natuurlijk de grootste kostenpost, dan levert een ontslag van iemand op de werkvloer natuurlijk meer bezuinigingen op dan bijvoorbeeld een leidinggevende, met auto van de zaak, reiskostenvergoeding , kledingvergoeding enz. enz. moeten ontslaan.