Een eigen huis… Een plek onder de zon…

Ik ben niet heel erg van de Nederlandstalige muziek, hoor, maar van het bovenstaande liedje word ik altijd toch wel even wat vrolijker. Nou ja, tenzij je het tien keer achter elkaar op een hoog volume voor me afspeelt. Ik denk dat ik het dan niet meer leuk vind. Maar tot die tijd kan ik het wel waarderen, een kleine herinnering aan alle goede dingen in mijn leven.

Een eigen huis, dus…

Het lijkt warempel dichterbij te komen. Over anderhalve week, als we tijd hebben in onze agenda, willen we gaan praten met de huidige hypotheekadviseur van mijn vriend, om te kijken of en hoe we de huidige hypotheek mee kunnen nemen naar ons volgende huis. En om te kijken wat de mogelijkheden zijn voor uitbreiding en het toevoegen van mijn naam aan de hypotheek (want ja, hoe gaat dat eigenlijk?).

Daarnaast hebben we een lijstje zitten maken van “dingen die we graag zouden willen” en ook enkele “dingen die we absoluut niet willen” in een huis. Zijn daar trouwens online voorbeelden van te zien, van dat soort lijsten? Zodat je niet dingen vergeet die toch voor jou belangrijk zijn?

Grofweg is ons lijstje nu ingedeeld in:

  • lokatie van het huis (moet in of bij de stad liggen, moet in een redelijk rustige wijk liggen aub, maar er moet toch ook weer wel openbaar vervoer in de buurt zijn – anderen zouden hierbij ook rekening kunnen houden met bijvoorbeeld nabijheid van goede scholen enz, maar dat is voor ons niet van toepassing)
  • welke (soort) kamers en ruimtes er in het huis moeten zijn (bijvoorbeeld badkamer, keuken, slaapkamer, studeerkamer, tuintje)
  • de grootte van het huis of van sommige kamers (de tuin hoeft bijvoorbeeld niet zo groot te zijn, de woonkamer graag wel)
  • hoe de indeling van het huis moet zijn (momenteel ligt de badkamer naast de keuken en ja, dat is net zo onhandig als dat het klinkt)
  • de onderhoudstoestand van het huis. Met name mijn vriend houdt niet van klus-gedoe en dus moet het huis min of meer “af” zijn… Als we een huis overwegen, zullen we het zeker ook laten inspecteren op nodige reparaties en verborgen gebreken.
  • en natuurlijk hebben we al een vaag idee van een maximumprijs, waar we nog wel verder over moeten praten met de hypotheekverstrekker en waar we ook zelf nog een beetje over moeten nadenken.

Sommige dingen vinden wij minder belangrijk, maar die kunnen juist voor anderen weer belangrijk zijn: de toegankelijkheid van het huis voor gehandicapten, en de energiezuinigheid (nou ja, we gaan er geen harde eisen aan stellen, natuurlijk is energiezuinig ook wel fijn!).

Tegelijkertijd merk ik ook dat ik toch een beetje nerveus word van dit hele gedoe. Een huis kopen is, om maar eens een open huisdeur in te trappen, niet niks. Een investering van zo rond de honderd keer je maandsalaris is het, en je gaat je er flink voor in de schulden steken ook; en je wil er graag ook nog eens minimaal zeven jaar gewoon plezier van hebben zonder al teveel gedoe (en daarna wil je het misschien ook weer een keertje probleemloos verkopen). Pfff!

7 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

7 Reacties op “Een eigen huis… Een plek onder de zon…

  1. Als je een huis gaat bekijken, ga dan ook eens op een avond en in het weekend de buurt bekijken. Dan zie je hoeveel parkeerruimte er (niet) is en of mensen op bierkratten in de voortuin zitten…
    Let ook op recht van overpad; dit is geen probleem zo lang je goed met je buren overweg kunt maar kan uitmonden in een drama, net als een gedeelde oprit.

  2. Simpeler gezegd dan gedaan, maar zolang je een hypotheekvorm kiest waarmee je alles gegarandeerd aflost, het op 1 salaris zou kunnen bekostigen en je niet je baan verliest… dan komt alles goed!

    Ik vond het wel een leuke tijd, de aankoop van ons huis… De zoektocht was af en toe vervelend (veel huizen gezien), maar zodra je je huis hebt gevonden is het traject daarna best leuk..

    Veel plezier!

  3. Ik werd ook hartstikke nerveus van het hele gedoe rondom het kopen van een huis. Maar zoals je zegt, natuurlijk ook erg leuk om een mooi eigen plekje te hebben! Volgens mij pak je het hartstikke goed aan door jullie wensen te inventariseren. Zo kun je de voors en tegens van elk huis tegenover elkaar afwegen. Ik zou als tip nog mee willen geven om straks alleen huizen te bekijken die qua vraagprijs ruim binnen het maximaal te lenen bedrag vallen. Op die manier word je niet verleid om toch voor een huis te gaan die net iets te duur is, want als je eenmaal een ruimer/duurder huis gezien hebt is het lastiger om nog enthousiast te worden over de ‘goedkopere’ huizen.
    Veel succes!

  4. Johmar

    de tip van land van melk en honing vind ik een hele waardevolle, ik word altijd een beetje kriegel als ik zie dat ze mensen in van die tv programmas huizen laten zien die eigenlijk boven hun begroting liggen ,natuurlijk is een duurder huis vaak mooier of ruimer dan het huis wat je je eigenlijk kunt veroorloven. ik vind het juist leuker als er meer de nadruk gelegd word op wat je kunt uitgeven aan een huis zonder dat je in de problemen komt en hoe je van minpuntjes pluspunten kunt maken ,iets wat soms simpeler is dan je denkt. soms is dat door het huis anders in te delen of door het met simpele ingrepen luxer kunt maken.

    • We hadden al een huis gezien met de lelijkste muren aller tijden (oerlelijk verf, behang, tegels enz; in elke kamer opnieuw…). Dat zouden we natuurlijk toch kunnen kopen en dan alle muren kunnen aanpakken totdat we tevreden zijn. De basis van dat huis – kamerindeling e.d. – was namelijk wel goed. Maar goed, we kunnen ook rustig nog even verder kijken, we beginnen pas net!

  5. Lot

    Ja als de basis je bevalt en het goed voelt is het goed. Goed de toekomstige mogelijkheden bekijken (dakkapel, aanbouw indien van toepassing) Dat kan altijd nog wel.

  6. Leuk! Het is zeker een spannende tijd. Voor mij was het een zoektocht, maar de eerste keer dat ik hier de straat in kwam wist ik het. Het was voor mij ook heel sterk een gevoelskwestie.