Strategiespelletje

Ik hou wel van strategiespelletjes. Er bestaan natuurlijk ook strategie-kaart- en bordspelen, maar ik speel ze vooral op de computer. Voor het nieuwe spelletje wat ik kocht, heb je een combinatie van behendigheid en een goede strategie nodig om te winnen. Je moet kiezen welke actie je als eerste uit wil voeren, en je moet tussen rondes door kiezen aan welke upgrade(s) je je zuurverdiende (ha) centjes wil besteden.

Ook in het echte leven heb je wat behendigheid (intelligentie, hard werken, talent, enzovoort) en een portie geluk nodig om je centjes te verdienen, en mag je daarna verzinnen aan welke upgrade(s) je je geld uit wil geven. Ook in het echte leven kun je goede keuzes maken en minder goede keuzes. Die blinkende dure auto die benzine slurpt? Mwah, misschien niet zo’n goede keuze! Die goede matras waardoor je beter slaapt? Extra behendigheid, dus morgen ook weer bonuspunten! Die cursus in de avonduurtjes? Kost nu geld en tijd, maar is misschien wel een enorme boost voor je carrière…

De vergelijking gaat soms wel mank: mijn spelletje is zo gemakkelijk dat iedereen de rondes wel door komt, al zal de ene door behendigheid iets meer verdienen dan de ander. In het echte leven kan het natuurlijk soms behoorlijk tegen zitten; kun je misschien niet eens werk krijgen, word je niet eerlijk beloond voor je inspanningen, of word je ziek. Dat heeft mijn computerspelletje niet; zou ook behoorlijk raar zijn, als je computerspelletje bij het opstarten al tegen je zei “Sorry, de economie zit in het slop, u mag niet meedoen”…

Maar misschien helpt het wel om je eigen financiën soms te zien als een strategiespelletje. Wat ga je doen met je geld? Ga je het zo besteden dat je in de volgende ronde betere kansen hebt, of ga je het weggooien aan upgrades die wel cool zijn, maar eigenlijk weinig er toe doen?

2 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

2 Reacties op “Strategiespelletje

  1. Ik vind het een leuke vergelijking!

  2. Ik zie mijn financiën eigenlijk ook wel als een strategiespelletje. De strategie is nodig, want je kan je geld maar een keer uitgeven. Dus wat mij betreft is het een treffende vergelijking!