Morgen gesprek bij hypotheekadviseur

Morgen gaan mijn vriend en ik op oriënterend gesprek bij een hypotheekadviseur. We vinden het een startpunt van onze zoektocht naar een nieuw huis, ook omdat mijn vriend via die firma zijn huidige hypotheek afgesloten heeft. Zo willen we ook kijken of we die oude hypotheek “gewoon” mee kunnen nemen als dat het gunstigste voor ons is.

Mijn vriend is ook benieuwd of we wel in aanmerking komen voor een hypotheek, aangezien hij voor zichzelf is gaan werken sinds hij de vorige hypotheek afsloot. Persoonlijk denk ik, dat zijn bij elkaar gewerkte inkomen van de afgelopen jaren in ieder geval wel voldoende garantie zal zijn voor een hypotheekverstrekker om met ons een voldoende grote hypotheek af te durven sluiten. Ik heb mijn vaste contract nog niet, maar ik hoop dat de adviseur in dit oriënterende gesprek even wil doen alsof.

Zelf ben ik ook benieuwd naar het sneller afbetalen van een hypotheek. En naar of de hypotheek gunstiger is als je een deel van het huis al van eigen geld financiert. (stel dat we samen 50.000 euro eigen geld inleggen op een huis van 250.000 euro, vindt de hypotheekverstrekker dat dan zo fijn dat hij er ons een lagere rente voor wil geven?).

Tenslotte ben ik benieuwd naar de levensverzekering. Ik geloof dat de premie van de huidige levensverzekering van mijn vriend wat aan de al te hoge kant is. Ik hoop te horen of en hoe dat veranderd kan worden.

We moeten een serie papierwerk meenemen om u tegen te zeggen. Daar ga ik vanmorgen mee aan de slag.

Maar ik wilde aan jullie ook nog vragen: heb ik nog belangrijke vragen, of onderwerpen, vergeten?

5 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

5 Reacties op “Morgen gesprek bij hypotheekadviseur

  1. Zorg dat je alvast weet welke rentevaste periode je voor ogen hebt en de soort hypotheek.
    Deze twee vragen zullen je gesteld worden, en het is voor jezelf wel zo fijn als je hierover hebt nagedacht.
    Tenslotte, maar dat is puur persoonlijk, bereken a.d.h.v. de door jullie gewenste maandlasten jullie maximale leenbedrag… en ga daarmee het traject in. Meer geld kan je waarschijnlijk altijd lenen, maar aan die leningschuld zit je dan gelijk 20/25 jaar vast.

  2. Willemien

    Wat kan er met de hypotheek als je verhuist, kan het dan eenvoudig mee of moet je bijna een proces in als volledig opnieuw afsluiten.
    Hoe houd je het verschil in aftrekbare tijd tussen jou en je vriend in beeld.
    Wat zijn de kosten voor dit advies, wat wordt er voor geleverd, zijn er nog andere kosten tijdens dit hypotheektraject te verwachten en welke kosten zijn er tijdens de looptijd van de hypotheek.

  3. wat gebeurd er als je onverhoopt je huis moet of wil verkopen eerder dan de afgesproken rentetermijn, kun je er dan zonder boete vanaf? oeveel eigen geld moet je inleggen om de rente naar beneden te krijgen? Zijn er acties waardoor de rente alsnog lager kan worden? Wat zijn de verschillen tussen de verschillende verstrekkers? Ga je voor een hypotheek met of zonder nhg? welke tips heeft de adviseur voor je als je gaat kijken naar een woning?
    Tip download de gratis app op de site van abn..ro (bank), hier zie je per ruimte wat belangrijk is om op te letten bij een bezichtiging. en deze is gratis. Is trouwens ook veel info te vinden over een eerste koopwoning

  4. laat je vooral niet uitgebreid voorlichten over een ingewikkelde hypotheek die lagere maandlasten belooft. Ga voor een annuiteitenhypotheek of een lineaire hypotheek, dat is het veiligst.