Foutje gemaakt met de OV-chipkaart

Ik heb gisteren een foutje gemaakt met de OV-chipkaart. Een foutje, waarvan ik niet eens geloof dat het mogelijk is: ik was om 17.50 uur gisteren op station Leiden en checkte in en holde naar mijn trein. Helaas vertrok die net voor mijn neus (bedankt hoor, conducteur die de deur echt letterlijk voor mijn neus dichtdeed). Toen ging ik nog maar weer even naar beneden. Was ik wel ingecheckt, in alle haast? Ik hield mijn kaart opnieuw voor de scanner en warempel, ik kreeg de incheckmelding. Hmm. Dan had ik zeker vergeten in te checken.

In Delft checkte ik uit en zag ik dat mijn saldo zo’n 10 euro te laag was. Ik moest nog zo’n 18 euro hebben en had er nog maar 8 of zo. Da’s raar…

Bij de transacties gekeken en jawel: twee keer ingecheckt, en maar één keer uitgecheckt. Ook stond er bij de automaat de melding “U bent niet ingecheckt” . Dus het leek me zinloos om nog eens uit te checken, want volgens de automaat was ik al uitgecheckt.

Maar dit wil ik natuurlijk wel corrigeren! Ik ga geen 10 euro betalen omdat de automaten het blijkbaar mogelijk maken dat je binnen een tijdsbestek van 15 minuten twee keer incheckt en nul keer uitcheckt (dat klinkt als een fout in het computerprogramma).

Dus vanmiddag gebeld met de mensen van de OV-chipkaart. Die hebben me net, na vijf minuten wachttijd (à tien cent per minuut bovenop de kosten van het gebruik van uw mobiele telefoon, dat gaat lekker) doorverwezen naar de mensen van de NS.

Om 13 uur vanmiddag gebeld met de NS (à tien cent per minuut bovenop de kosten van het gebruik van uw mobiele telefoon, natuurlijk): een aardige juffrouw die meldde dat ze me pas kunnen helpen als het minstens 24 uur geleden gebeurd is. Het is nu pas 19 uur geleden, dus ik mag later vandaag nog terugbellen. (Na 18 uur dus, want dan is het 24 uur geleden; en dan weer voor 20 uur want daarna zijn ze dicht).

Update, 19 uur: ik heb gebeld (gelukkig niet vergeten om dat te doen) en kreeg meteen een medewerker aan de lijn die er binnen twee minuten voor gezorgd had, dat het geld teruggestort gaat worden op mijn betaalrekening.

Nog een update: ongeveer een weekje later boekte de NS 10 euro bij op mijn betaalrekening.

Advertenties

7 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

7 Reacties op “Foutje gemaakt met de OV-chipkaart

  1. Lekker is dat. Ik ben die 0900-service nummers ook zo beu. het is geen service als je er voor moet betalen. Ik heb de 0900-nummers geblokkeerd op mijn mobiel en zoek meestal online een alternatief. Zo vind ik voor de ns dit:
    NS Klantenservice 0900 8306 – alternatief nummer: 030 295 0888.
    Er zijn online vaak meerdere alternatieven te vinden voor een nummer, dus als deze niet werkt kan je een andere zoeken. Succes!

  2. O, vervelend. Als er hier iets mis gaat met de OV chip dan loggen we in, corrigeren het en krijgen het geld dan teruggestort.

  3. Vervelend is dat! Volgens mij gaat er nog zoveel mis met de OV. Chipkaart, ik vind het jammer dat we dan toch met z’n allen dit systeem moeten gebruiken. Gelukkig krijg je het geld terug.

  4. Helaas hebben ze afgedekt dat je de belkosten niet meer kan verhalen. Ben benieuwd of je er nou wel kosten mee bespaard hebt op deze manier.