Geld uitgegeven op Kiva

Gisteren was weer de dag dat op Kiva alle terugbetalingen van leners verwerkt worden; en dat er dus weer geld in mijn Kiva-spaarpotje zat. Dat geld haal ik niet uit Kiva, maar leen ik opnieuw uit.

Het geld stroomde zo tegen de middag binnen; en ik ging heerlijk schaamteloos shoppen op Kiva voor een nieuwe lening. Er was eigenlijk veel teveel keuze, want er waren ruim 4000 leningen om uit te kiezen. Maar ik heb er uiteindelijk eentje gevonden waar ik tevreden mee kon zijn: het leek me een aardige mevrouw die hard aan het werk is om het leven van haar gezin te verbeteren.

Via Kiva krijg je alleen je ingelegde geld terug, meestal (gemiddeld wordt 99% van de leningen volledig terugbetaald). De afgelopen maand ook een nieuwe website ontdekt met microkredieten waarbij je winst kunt maken; je kunt daar aangeven aan welke lener je welk bedrag wil lenen en hoeveel rente dat op moet brengen. Ik vond het eerst wel een leuk idee, maar uiteindelijk vond ik het toch teveel gedoe. Het was een soort veiling waarbij jouw “bod” van een bepaald bedrag tegen een bepaalde rente op de grote stapel gaat, en je dan een paar weken later moet kijken of de lener jouw bod heeft geselecteerd of dat er betere biedingen waren. Dat leek me een hele hoop werk voor misschien een heel klein beetje opbrengst.

3 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

3 Reacties op “Geld uitgegeven op Kiva

  1. Leuk hè Kiva. Ik vind het zo fijn dat je met 1 bedrag meerdere mensen kan helpen. Ik doe het nu sinds een klein jaartje en heb in totaal 125 dollar hiervoor bij Kiva uitstaan. Toen ik 2 maanden geleden de eerste 25 dollar had terugverdiend, heb ik dat gelijk weer opnieuw geïnvesteerd. Nu is er inmiddels weer 14 dollar terugbetaald, dus ik denk dat ik over 1-2 maanden opnieuw een investering kan doen.

  2. Daan

    Interessante column! Maar ben wel benieuwd naar naam of link van een nieuwe website met microkredieten;-)

  3. Ik heb ook weer geld teruggekregen en opnieuw uitgeleend. De beste hulp die ik kan bedenken.