Fiets versus openbaar vervoer

Ik zat vanmorgen weer lekker op de fiets; en dacht: laat ik mijn twee favoriete manieren van transport eens vergelijken…

Klimaatbeheersing
Fiets: geen. Dat wil zeggen: je kunt een regenjas aantrekken. Trein: het regent nooit in de trein. Meestal is het er niet te warm of te koud, maar soms wel.
Puntje voor het OV

Zitplaats
Op de fiets heb ik altijd een zitplaats. In de trein, bus en tram meestal. De zitplaatsen in trein/bus/tram zijn meestal ook wat comfortabeler dan mijn zadeltje.
Puntje voor het OV, meestal…

Kosten
Tot nu toe heb ik dit jaar gemiddeld ruim 100 euro per maand uitgegeven aan het openbaar vervoer, en ruim 10 euro per maand aan de fiets (reparaties).
Puntje voor de fiets

Amusement
Hoewel ‘de jeugd van tegenwoordig’ daar misschien anders over denkt (ik werd laatst bij een stoplicht bijna aangereden door iemand die op de fiets zat en druk in de weer was met naar het schermpje van zijn mobieltje kijken), vind ik dat je op de fiets beter “alleen maar” kunt fietsen. Het kan trouwens wel amusant zijn om dan rond te kijken, en genieten van het zonnetje is ook amusement. In de trein kun je uitgebreid genieten van door jouzelf meegebracht amusement zoals een boekje of je mobiel.
Puntje voor het OV

Snelheid
In principe is het openbaar vervoer sneller. Maar… als je drie keer moet overstappen en “voor de zekerheid” ook nog eens vijftien minuten speling inbouwt, kan met name op kortere afstanden de fiets het nog wel eens winnen.
Allebei een puntje – korte afstanden fiets, lange afstanden toch echt het OV

Betrouwbaarheid
Mijn fiets heeft me het afgelopen jaar nog nooit in de steek gelaten. Daarvoor heb ik wel recent de achterband “preventief” laten verwisselen, hij was nog niet stuk maar wel bijna (en het profiel was heel slecht geworden, mogelijk ook niet. Het openbaar vervoer… Ai… Klein pijnpuntje…  Dat gaat nog wel eens mis…
Puntje voor de fiets

Flexibiliteit
De fiets is natuurlijk heerlijk flexibel! Ik kan om 9 uur vertrekken, maar ook om 8.58 of om 9.03. Loopt mijn werk een paar minuten uit, dan wacht mijn fiets trouw op me. Kom daar maar eens om bij de buschauffeur! Ook de route is flexibeler: bij wegwerkzaamheden fietsen we gewoon om. En wil ik nog even langs de supermarkt of de brievenbus, dan kan dat gewoon.
Puntje voor de fiets

6 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

6 Reacties op “Fiets versus openbaar vervoer

  1. Ernie

    Bij mij gaan alle puntjes naar de fiets. Ik moet wel zeggen ik kan/ga met de fiets naar het werk. Het openbaar vervoer in mijn regio is K met een hele grote K. Of het rijdt niet of te laat of er is weer wat anders. Mensen die per dag 50 km naar de stad moeten zijn slecht af. En ik, ik haal boodschappen op de fiets, ga naar mijn werk op de fiets, bezoek mijn moeder (schoon)moeder op de fiets, ga naar mijn andere familie op de fiets, fiets naar de glasbak …………………. En als het regent, of indien het kan wachten tot het droog wordt of het ‘pak’ aan.

  2. Iemand zei ooit tegen mij. Het ov is 4 dubbel verkeerd:

    1. Je start op de verkeerde plek
    2. Je start op de verkeerde tijd
    3. Je eindigt op de verkeerde plek
    4. Je eindigt op de verkeerde tijd

    Hij bedoelt te zeggen dat je je in alles aan moet passen. Normaal kan je om 8 uur vertrekken, maar de trein gaat om kwart voor 8 al weg.
    Dan vertrek je niet vanaf huis, maar moet je eerst naar de halte/ het station.
    En dan kom je aan op het station en nog niet waar je zijn moet.
    En dan ben je ook nog vroeger/ later dan je zou willen.

    Ik vond dat hij wel een punt had.
    Ik denk dat de fiets een heleboel voordelen heeft tegenover het ov, en dan vooral wanneer de afstand binnen de 20-25km ligt. Daarna gaat de winst naar het ov.

  3. Ik vind de fiets ideaal. Het is ook nog eens gezonder en goed voor je conditie.

  4. Johmar

    ik heb een voordeel ,ik kan alleen maar met de fiets, want een rijbewijs en een auto heb ik niet, dus dat valt al af en door mijn werktijden en de ligging van mijn 3 werklocaties is het openbaar vervoer ook geen optie, dus ik fiets elke dag 80 minuten weer of geen weer. ik kijk dus maar alleen naar de voordelen, het is vrij goedkoop, ik hoef niet apart te gaan sporten ,want krijg genoeg beweging en ik kan gaan en staan waar ik wil zonder op tijden te hoeven letten.

  5. Nina

    Ik kan gratis met het openbaar vervoer rijden dankzij mijn werkgever (België). Ik woon in een stad en de tram stopt voor mijn deur en voor de deur van het werk. Dat is dus ideaal. Fietsen is dan weer erg gevaarlijk met de tramsporen overal. Daar komt nog bij dat ik een paar keer flink gevallen ben met de fiets…nee ik vind het openbaar vervoer echt veiliger. Je kan al raden welk vervoersmiddel mijn voorkeur heeft 😉
    Grtz,
    Nina

  6. Ik vind fietsen echt heerlijk 🙂 Maar als het regent, dan pak ik wel liever het openbaar vervoer 🙂

    Maarre…. wat heeft nu uiteindelijk gewonnen voor jou??