Begrafenisverzekering revisited

Ik heb een begrafenisverzekering. Vorige week kreeg ik een brief van de verzekeraar, dat er ook dit jaar weer geen winstdeling was. Het verzekerde bedrag blijft staan op 6003 euro. De 3 euro zijn nog van een eerdere winstdeling, jaren geleden. De 6000 euro is het bedrag waarvoor ik mezelf oorspronkelijk verzekerd heb. Ik betaal zo’n 100 euro per jaar voor deze verzekering.

En ik begin me intussen af te vragen of ik dat geld niet beter kan besteden.

Ik heb deze verzekering gekocht toen ik nog geen eigen geld had. Ik zat zelfs in de schulden. Ik was wel al volwassen, dus ik dacht: stel dat ik onder de bus kom morgen, dan wil ik niet mijn ouders aandoen dat ze ook nog eens op eigen kosten hun dochter mogen gaan begraven. Dat leek me voor hen nogal een schop na krijgen: moet je eerst je kind begraven, komen ze daarna met de rekening daarvoor aanzetten… brr. Dus ben ik toen die verzekering aangegaan. En ben mijn best blijven doen om niet onder bussen terecht te komen en dergelijke.

Inmiddels is mijn situatie wel een beetje veranderd. Een begrafenis zou intussen makkelijk betaald kunnen worden van mijn eigen vermogen. (Een kist, lekkere vlaai toe, meer is niet nodig vind ik). En dan ben ik mooi van die kostenpost van 100 euro per jaar af. Maar komt mijn familie bij mijn vermogen als het nodig is? Of moeten ze dan het geld voor mijn begrafenis voorschieten, totdat de erfenis geregeld is?

Dat lijkt me toch niet zo handig. Een hoop extra gedoe voor hen. Dus voorlopig hou ik het nog maar even zo. Honderd euro per jaar is nou ook weer geen onoverkomelijk bedrag. Ik ga er wel eens met mijn ouders over praten. Raar onderwerp, misschien, maar dat ze in ieder geval weten dat ik zo’n polis héb.

Ook ga ik straks even de gegevens van de polis opsnorren: hoe zat-ie ook alweer precies in elkaar? Ik weet niet eens meer of ik nou voor een geldbedrag of voor een in natura gekozen heb. Misschien kan ik ook een briefje erbij leggen met de gegevens van met wie er dan contact opgenomen moet worden om de polis te laten uitkeren.

12 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

12 Reacties op “Begrafenisverzekering revisited

  1. Hoi,

    Heb ook lang getwijfeld over het wel/niet aanhouden van mijn uitvaartverzekering. Uiteindelijk wel aangehouden vooral ook om het “pakket van diensten”. Het is voor mijn nabestaanden 1 belletje en de hoofdzaken zijn geregeld/betaald. En voor de jaarlijkse kosten zou je het eigenlijk ook niet moeten laten..

  2. Anoniem

    Een begrafenis hoeft niet duur te zijn, in elk geval niet zo duur als de grote maatschappijen je laten denken. Als je een spaarbedrag hebt, kan je begrafenis daaruit betaald worden. Scheelt je 100 euro per jaar. Zoveel rente krijg je niet op je spaarbedrag 🙂
    http://www.uitvaartcompact.nl/

    Groet,Greet

  3. Ik heb/had normaal gesproken ook geen uitvaart verzekering, omdat ik genoeg spaargeld had. Nu heb ik het grootste deel daarvan in ons huis zitten. Daarom neem ik nu tijdelijk een uitvaartverzekering, maar zodra het spaarsaldo hoog genoeg is stop ik daar ook weer mee.

  4. Wij hebben er voorlopig wel een, maar zijn ondertussen ook aan het sparen voor een plekje op een natuurbegraafplaats, die je al kan kopen voordat je overleden bent. Dat scheelt al een groot deel van de kosten, die dan al betaald zijn, en een hoop regelen mocht het zover zijn. Tot we het geld bij elkaar hebben zijn we liever wel verzekerd 😉

  5. Johmar

    mijn begrafenis verzekering is inmiddels premievrij, wel kreeg ik regelmatig het advies om mijn verzekering te verhogen ,omdat het verzekerde bedrag te laag zou zijn, dus vulde ik vorig jaar eens een lijstje in , om te kijken wat een beter bedrag zou zijn,maar al invullende kwam ik erachter dat de verzekeringsmaatschappij hele andere maatstaven hanteert dan dat ik nodig vind, bijvoorbeeld een advertentie in een landelijk dagblad, wat een duur grapje is ,hoeft voor mij niet, wie moet weten of ik overleden ben krijgt een kaart, het aantal kaarten dat je wilt versturen ,zoveel mensen ken ik helemaal niet, het aantal mensen dat van een hapje en een drankje voor zien moet worden, zoveel mensen ken ik ook niet en wie ik tijdens mijn leven niet zag, die hoeft op mijn begrafenis ook niet te komen, bloemstukken , nou ik vind een bloemstuk meer dan genoeg en zo ging het lijstje met overbodige dingen nog wel even door, dus aan het einde van de rit blijkt dat mijn verzekering de kosten prima dekt en dat ik hem echt niet hoef te verhogen en anders staat er nog genoeg op mijn spaarrekening voor eventuele onverwachte kosten-

  6. Je hoeft niet bang te zijn dat je familie niet bij je vermogen kan als het nodig is, of dat ze het geld voor je begrafenis voor moeten schieten.

    Dit is namelijk niet het geval. Je begrafeniskosten kunnen na je dood nog van je eigen rekening worden betaald:

    Na de begrafenis krijgt de familie de factuur van de uitvaartondernemer, en die factuur kunnen ze naar de bank brengen, die het vervolgens van jouw rekening afhaalt.
    Hierna wordt je rekening geblokkeerd totdat de erfenis is geregeld. Zo worden het echt letterlijk je laatste uitgaven

      • peggy-sue

        Het klopt wel dat de begrafeniskosten meestal van de lopende rekening betaald zullen worden door de bank. Maar vertrouw er niet teveel op als je bij de Rabobank zit. Je weet wel, die bank met slechte ideeën. Na het overlijden van mijn broer heb ik zijn zaken namens de familie afgehandeld en heel wat in de clinch gelegen met de bank. Ze vertrouwden het niet helemaal en vonden dat ik maar even naar Utrecht moest komen om mijn paspoort te laten zien [vanuit omgeving Dordrecht] voor ze tot betaling aan de begrafenisondernemer en de gemeente over wilden gaan. Tja…de logica ontging mij ook…
        Maar als je het geld hebt zou ik zelf nooit een begrafenis verzekering nemen, en zeker niet in natura. Wij waren als familie blij dat we gewoon de begrafenisondernemer konden bellen die we kennen en vertrouwen en die het regelde zoals wij wilden. En niet dat we eerst de polis op moesten zoeken en de kleine lettertjes hoefden te lezen bij wijze van spreken.

      • Ik vind het eerlijk gezegd niet abnormaal dat een bank je paspoort wil zien als je bij een ander z’n geld wil. Nou heb je ook wel een beetje gelijk: welke crimineel die toegang heeft gekregen tot andermans bankrekening zou dan een betaling aan een begrafenisondernemer doen? Je denkt dan eerder aan een overboeking naar een rekening op de Bahama’s…

  7. peggy-sue

    Dat is precies wat ik bedoel. Ze kregen de overlijdensakte van mijn broer, die moest dus zowiezo begraven [of gecremeerd] worden, ik kan dat lijk niet ergens verstoppen, en dan krijgen ze van mij de rekening van de gemeente ridderkerk voor het begraven, en dan denken ze dat ik onder één hoedje speel met de gemeente? Of dat ik het rekeningnummer op de factuur vervalst heb? Sorry hoor, maar als je een beetje labiel bent omdat je broer net overleden is zit je niet op dat soort zaken te wachten. Volgens mij kan een bank dan heel goed checken of de rekening nummers kloppen.
    Ik kan er nog kwaad om worden dat er zo onwaarschijnlijk NIET meegedacht wordt door de medewerkers van de bank. Regels zijn regels ja…maar gezond verstand is ook wat waard, toch?