Paspoortloos

Ik heb momenteel geen geldig paspoort, voor het eerst sinds mijn zestiende toen we buiten Europa op vakantie gingen en ik er een moest hebben. Ik heb namelijk gehoord dat een paspoort tien jaar geldig gaat worden, binnenkort. Ik heb wel een geldig legitimatiebewijs (mijn rijbewijs) en ik ben voorlopig niet van plan om buiten de EU te reizen, dus wilde ik die nieuwe geldigheidsduur maar even afwachten. Scheelt geld en scheelt ook een serie paspoortfoto’s waar ik altijd zo lelijk opsta door de regeltjes (niet lachen! Recht in de lens kijken!) dat ik er minimaal tien minuten depressief over ben.

Helaas hoor ik niets meer van dat wetsvoorstel dat de geldigheidsduur van het paspoort zou verlengen. Het zou in oktober ingaan, maar sinds eind 2012 zijn er geen nieuwe nieuwsberichten meer over, zelfs niet op de site van de overheid.

Dus gaat het nog wel door? Voor mij wel iets om goed in de gaten te houden: mochten er ineens toch plannen komen voor een reis buiten Europa, dan moet ik dan natuurlijk wel dat nieuwe paspoort hebben! Maar tot die tijd wacht ik het dus nog maar even rustig af.

10 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

10 Reacties op “Paspoortloos

  1. Janneke

    Ik heb geen paspoort meer, heb hem ooit nodig gehad maar waarvoor…. Misschien voor die reis naar Praag lang geleden. Daarna steeds ID bewijzen gehad, en die is ondertussen ook verlopen, maar mijn rijbewijs niet dus daar doe ik het nog maar even mee. Of dat helemaal rechtsgeldig is weet ik niet eens maar reis voorlopig niet meer buiten NL. En als dat al moet omdat we bijv op vakantie gaan naar Belgie, want verder hoeft van mij niet, dan kan ik hem alsnog aanschaffen.

  2. Mijn paspoort is ook verlopen, maar ik zie zo op tegen alle hoepels waar het gemeentehuis je doorheen laat springen voor een nieuwe, dat ik een nieuwe aanvragen steeds maar uitstel. Dat van die 10 jaar klinkt interessant!

  3. Hou er rekening mee dat bijvoorbeeld het UWV een rijbewijs niet als een geldig legitimatiebewijs accepteert, maarruh die tien jaar klinkt interessant 🙂
    groet

  4. Ik wilde er ook op wachten, en liep maanden met een verlopen id bewijs. Helaas had ik voor mijn emigratie toch echt een idkaart nodig en kon ik niet wachten tot oktober. Volgens mij gaat dat gewoon door hoor.

  5. Riet

    Een rijbewijs is buiten Nederland niet geldig als legitimatiebewijs. Je hoeft bij reizen binnen het Schengengebied weliswaar bij de grens geen reisdocument te tonen, maar je moet wel een geldig legitimatiebewijs bij je hebben. Dat is of een paspoort of een ID kaart.

  6. o.0

    Nee…! ik heb net vanochtend een nieuw paspoort aangevraagd. wist niet dat je hem gewoon mocht laten verlopen, mits je nog een geldig rijbewijs hebt.

    Dit is echt wel balen. Gelukkig had ik nog wel een (oude) pasfoto die ik kon gebruiken. Maar het was ook met die vingerafdrukken afgeven, daar ben ik ook niet echt voorstander van.

    • Je hebt (blijkbaar) wel een paspoort of ID bewijs nodig voor andere landen binnen Europa (als je er bent en als ze je er om vragen). Dus misschien is het toch wel slim van je.

  7. kreeftje

    Ikheb mijn ID-kaart ook nog niet vervangen, moest eigenlijk vorig jaar al. Ik wil ook tot october wachten tot ik nieuwe aanschaf.(had ok gehoord dat ie dan 10jaar geldig is. Groetjes kreeftje

  8. Graaf Lodewijk

    Ik doe het ook even zonder… Alles wat ID kaart en Paspoort hier in Duitsland aangaat kost veel meer dan in Holland.. Wacht dus ook maaar even af, en het gemeentehuis weet er hier van ondanks verlopen ID kaart… Sowieso zijn we hier de domme Hollanders, want een ID kaart hier in Duitsland kost slechts 20 euro, en de Duitsers die ik om mij heen heb snappen het maar al te goed dat ik nog even wacht… Misschien is wachten nog beter, kan ik direkt me laten naturaliseren, Nederland is mijn vaderland niet echt meer…

  9. Ikke

    Inmiddels heeft de Raad van State haar advies uitgebracht en is de Nota van Wijziging op 3 juli bij de 2e Kamer ingediend. Met een beetje geluk zou de geldigheid toch voor het einde van het jaar gewijzigd moeten zijn in 10 jaar. Ik wacht ook nog even af…
    Zie ook: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/dossier/33440-(R1990)/kst-33440-9?resultIndex=0&sorttype=1&sortorder=4