Opruimen financiën

Tijd voor een grote zomerschoonmaak in mijn financiën. Dat kan lekker, als je vakantie hebt. En gelukkig was er bij de meeste bedrijven/organisaties met wie ik contact opnam, toch wel iemand aan het werk.

Ik ben alle financiële verplichtingen nagelopen. En heb een aantal dingen opgezegd of veranderd.

Zo had ik een jaarlijkse sponsoring van een biologische haan. Kostte 25 euro, leverde niets op. Dit heb ik omgezet naar een sponsoring van een kip, wat  me voor 10 euro meer per jaar zes eieren per maand oplevert. Aangezien we zelf maar zeer zelden eieren eten, gaan die bonnen dan weer naar mijn ouders die er wel wat mee doen. Dus dat kan dan weer gezien worden als een soort cadeautje van mij aan mijn ouders. 

We waren “vrienden” van een museum, dit zal nu ook per volgend jaar stopgezet worden. Meestal gaan we namelijk tóch niet naar de speciale middagen voor vrienden; we zijn er dit jaar pas één keer geweest. Dit ging me wel een beetje aan het hart, dus ik had dit voor me uitgeschoven totdat ik nu eenmaal met de hele bups bezig was. Toch weer vijftig euro per jaar bespaard.

Ik deed ook mee aan een loterij voor een goed doel, voor 30 euro per jaar. Ook dit heb ik opgezegd. We wonnen nooit wat, en ik geloof dat ik liever “gewoon” geef, in dit geval. Dit goede doel staat op het lijstje om “vast” door mij gesponsord te gaan worden, met een notarieel contract voor minimaal vijf jaar, zodat ik het af kan trekken van de belasting. Maar over dat lijstje ga ik in november/december nog eens nadenken.

En zo waren er nog een paar andere kleine dingetjes die ik opgezegd heb.

Ik heb één abonnement op een tijdschrift, wat me zo’n 60 euro per jaar kost. Elk jaar denk ik na over opzeggen, en elk jaar doe ik dat toch weer niet. A. Ik lees het tijdschrift altijd helemaal en B. Het tijdschrift is van een organisatie waar ik achter sta en die ik wel wil blijven “sponsoren” door het abonnementsgeld te betalen en door mee te tellen als lezer en geïnteresseerde.

Ook van de bieb blijf ik gewoon lid, en zo zijn er ook nog andere uitgaven die voorlopig gewoon blijven. Maar ik heb de indruk dat de grootste hoeveelheid “aanwas” aan financiële verplichtingen nu weer bijgesnoeid is naar hoe ik het echt hebben wil. Een “zomerschoonmaak”: ik kan het aanraden.

3 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

3 Reacties op “Opruimen financiën

  1. Leuk! Het is altijd goed om er even doorheen te lopen.
    Bij ons is er al lang niks meer te snoeien, ik ben al zo lang bezig dat er bijna niks is waar nog op bezuinigd kan worden. Jammer is dat 😉

  2. Zo heb je met het opzeggen toch wel wat geld uitgespaard. Mijn tijdschriftabonnementen heb ik allemaal opgezegd. Maar de combinatie leesvoer en een goed doel steunen vind ik mooi!

    De bieb zou ik nooit opzeggen, want die voorziet in boeken en tijdschriften, waardoor ik uiteindelijk weer heel veel geld uitspaar.