Hamsteren! Maar ken je grenzen…

Net terug van een rondje boodschappen doen. Bij twee winkels, die allebei mooie aanbiedingen hadden. Zo was “mijn” merk wasmiddel momenteel twee voor de prijs van één. En da’s mooi zeg!

Maar ik heb er “maar” twee pakken van gekocht. En niet vier, of zes, of acht. De reden is met name dat we domweg niet de ruimte hebben om acht pakken wasmiddel op te slaan. Echt niet? Nee, tenzij we het in de huiskamer op gaan slaan, en daar wil ik gewoon leefruimte hebben. En dus moesten mijn hebberigheid (“Maar het is voor de helft van de prijs!”) en mijn gezonde verstand er maar even een robbertje om vechten.

Waarschijnlijk komt er trouwens wel weer een aanbieding op het wasmiddel voordat deze pakken op zijn. 

Wasmiddel is trouwens maar een voorbeeld. Bij kort houdbare producten is iets natuurlijk alleen maar handig, als je het ook op weet te krijgen (maar misschien kun je ook delen met de buren of met familie?). Bij langer houdbare producten moet je je soms ook afvragen, of je het wel gaat gebruiken. Zo waren er sausjes in de aanbieding die we normaal nooit gebruiken. Ik heb ze dus ook nu maar niet gekocht. 

Ook moet je natuurlijk kijken of iets wel een aanbieding ís. Soms worden aanbiedingen groots gepresenteerd, maar valt eigenlijk flink tegen hoeveel je bespaart. Ook staat er soms een plank hoger of lager een huismerk wat net zo goed of lekker is, en wat misschien goedkoper is dan het merkproduct dat in de aanbieding is.

Gekochte producten nemen ruimte in in je huis. Voor de één is dat een groter probleem dan voor de ander. Kun je enorme voorraden aanleggen in jouw huis, dan moet je ook goed op gaan letten dat je alles gebruikt voordat het over de datum gaat. Dat vraagt om meer tijd en organisatorisch talent dan ik, bijvoorbeeld, heb. Tenslotte zijn aanbiedingen op de lange termijn vaak voordelig, maar moet je er eerst geld in steken. Dat kan soms onhandig zijn, bijvoorbeeld als je ook nog een rekening dringend moet betalen.

Deze keer ben ik tevreden over de aanbiedingen die ik gekocht heb, maar ook tevreden over het niet kopen van sommige andere aanbiedingen.

2 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

2 Reacties op “Hamsteren! Maar ken je grenzen…

  1. Lekker gevoel, tevreden te zijn over jezelf 😉
    groet

  2. Tja, en dan kan je ook nog eens lang doen met wasmiddel 😉 Na een jaar zijn we nog bezig met onze voorraad.

    We hebben wel (plek voor) wat voorraad, en inderdaad, dan is het wel goed opletten dat je niet teveel koopt of het te lang laat staan.