Goh, als ze jou moeten betalen, duurt het langer…

Mijn vorige mobiele telefoonprovider stuurde begin augustus de eindafrekening. Ik zou ruim 5 euro terugkrijgen van ze, in verband met abonnementskosten die ik vooruit betaald had en die ik dus niet meer verbruikt had. Dat was mooi meegenomen.

Normaal gesproken werd de rekening altijd op de 19e van de maand verrekend; ik had een automatische machtiging lopen en dan zo rond die 19e zag ik dat het bedrag van die maand afgeschreven was. Denk je dat ik nu ook op de 19e mijn geld terug kreeg? Nope. Op de 20e of 21e dan misschien, omdat het  op de 19e handmatig ingevoerd was en daarom wat langer duurde voor het verwerkt was? Vergeet het maar.

Ik heb ze tot het einde van de maand gegeven (misschien hanteren ze voor zichzelf wel de termijn “binnen 4 weken na de factuur”. Ook die tijd was nu om.

Dus ik ga eens beter kijken, zie ik in de factuur staan: “Dit bedrag wordt verrekend met uw volgende rekening”. Ehm… tja, dat kan misschien wel als je nog abonnee bent, maar voor mij gaat dat niet meer werken. Dus inmiddels heb ik ze een mailtje gestuurd. Ben benieuwd wat het antwoord is. Het gaat om “slechts” vijf euro, maar het gaat ook om het principe: ik ben ruim tien jaar trouwe klant geweest die altijd op tijd betaald heeft; nu mogen ze mij ook eens op tijd betalen…

PS. Net een reactie gekregen (om ca. 12 uur op maandag): “Geachte mevrouw, hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt zich af wanneer u het bedrag van de creditfactuur terug ontvangt op uw rekening. (…) Ik heb direct het betalingsoverzicht erbij genomen. Op 1 september heeft het systeem automatisch een terugbetalingsverzoek gedaan. Het bedrag
zal nu binnen 5 tot 7 werkdagen ontvangen worden op het bij ons bekende rekeningnummer.”

8 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

8 Reacties op “Goh, als ze jou moeten betalen, duurt het langer…

  1. Ilse

    Je hebt gelijk. Uitbetalen gaat meestal langzaam. Ooit schreef ruim na het opzeggen het bedrag nog van onze rekening (abbo kosten) en toen beweerden ze doodleuk dat ze het over 6 weken terug gingen betalen. Dacht het niet. Direct teruggehaald via de bank.

  2. Ik vind dat ook altijd zo irritant!! Zo heb ik ook wel eens twee maanden moeten wachten op geld terug van Eneco, van de eindnota van ons oude adres…

  3. Is idd heel vervelend en niet correct vind ik. Als wij moeten betalen is dat meestal binnen 14 dagen ofzo….en anders krijgen we een boete. Als een bedrijf ons iets moet terugbetalen duurt het eeuwen. Eigenlijk zou ook daar iets wettelijk voor geregeld moeten worden. Dat ook bedrijven jou binnen 14 dagen terug moeten betalen of anders een boete er bovenop.

  4. Tja dat is een bekend verhaal. Maar zij verdienen heel veel geld door alle bedragen gewoon iets langer vast te houden. Het is een bekende zakelijke truc, maar het is zeker niet netjes!

  5. Johmar

    dit is dan ook de reden dat ik bijvoorbeeld essent geen hoger voorschot ga betalen als ze in oktober al aan gaan geven dat ik dat maar beter wel kan doen omdat ik anders in maart moet gaan bij betalen ,zo ook weer in 2012 ,ik kon beter mijn voorschot met een flink bedrag gaan verhogen ,want volgens hun berekeningen moest ik in maar flink bij betalen, als ik hun advies opgevolgd had ,dan had ik in totaal 260 euro betaald , terwijl het uiteindelijk bij te betalen bedrag maar iets van 100 euro was, ,het grappige is dat als je teveel voorschot betaald ze je dat niet in oktober al vertellen en je het teveel betaalde geld alvast terug geven.

    • Slim. Zolang je dan natuurlijk ook zorgt dat je het geld hebt wat je eventueel bij zou moeten betalen.

      Bij mijn provider kon ik er niet zoveel aan doen. Ja, ik had in juli minder kunnen betalen, maar dan had ik waarschijnlijk heel snel de afdeling “Wanbetalen” op m’n dak gehad en dat was het het niet waard…

      • Johmar

        ik had in het verleden een veel te hoog voorschot wat er toe leidde dat ik 2 jaar achter elkaar veel geld terug kreeg, ik heb toen mijn voorschot flink verlaagd en zet nog steeds het verschil van dat bedrag op mijn spaarrekening ,aangezien ik er toch al aangewend was dat ik dat geld niet had, daardoor staat er dus altijd genoeg geld op de bank mocht ik bij moeten betalen, alleen beur ik er nu rente over i.p.v. essent. het is niet een groot bedrag aangezien de rente laag is ,maar bedenk eens hoeveel geld energie maatschappijen verdienen aan geld wat mensen te veel betalen aan voorschotten als zij dat op een spaarrekening zetten of investeren of beleggen , dan word de 100 euro die jij te veel betaald vermenigvuldigd met het aantal klanten van zon maatschappij en dat zijn er natuurlijk duizenden.