Tegenzin om nieuw huis te kopen

Ik merk dat ik ook een beetje tegenzin heb om (nu al) een nieuw huis te kopen. Op dit moment betalen we samen na hypotheekrenteaftrek zo’n 600 euro per maand voor de hypotheek; en zal de hypotheek over zo’n 25 jaar volledig afbetaald zijn.

Ik betaal 400 euro per maand als mijn bijdrage, dat is dan zeg maar 300 euro naar de hypotheek en de rest is voor mijn deel van de gemeentebelastingen, gas, water, licht, kabel. Ik had het een keer uitgerekend, 400 euro is inderdaad ongeveer de helft van deze lasten voor ons.

Als we een nieuw huis gaan kopen, wordt dat een groter huis (waar we dan ook lang in blijven wonen) en dus toch ook een duurder huis. Ook al kunnen we er een beetje eigen geld in stoppen, voor het grootste deel zullen we toch een hypotheek moeten nemen.

En dan zullen we dus emmers met geld aan rente gaan betalen. De bedragen doen mij enigszins duizelen. (Bijvoorbeeld 15.000 euro rente per jaar voor een hypotheek van 300.000 euro. Goed, je krijgt er ook wat van terug dankzij de aftrek, maar toch). Daarnaast dan natuurlijk ook nog hogere gemeentebelasting, duurdere reparaties en meer liters verf, en zo voort.

En het hoeft van mij dus nog niet zo nodig… Liever spaar ik nog even wat door. Gelukkig zitten we nog steeds in de beginfase; we surfen wat op funda en we wachten totdat ik dan misschien een vast contract krijg. Tegen de tijd dat we wat verder zijn, moeten we maar weer eens goed na gaan denken…

2 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

2 Reacties op “Tegenzin om nieuw huis te kopen

  1. Als ik toen wist wat ik nu weet, was ik lekker in ons goedkope huis blijven wonen.

  2. Begrijpelijk dat je zo denkt… Je kunt ook niet zomaar weer een stapje terug doen, stel dat het tegenvalt. Ik ben het ergens wel eens met Lege Zakken Vrouw. Misschien probeert je intuïtie je wel iets te vertellen…

    Hoe dan ook: succes met de keuze!!