Kaartje gestuurd naar de VS: 3,50 euro… Een koopje!

Vandaag viert een vriendin van mij haar zevende huwelijksverjaardag. Omdat ik getuige was bij hun huwelijk, voelt die dag nog wel een beetje speciaal. Een jaar of vier geleden zijn zij en haar man verhuisd naar Amerika. Maar, superhandig, tegenwoordig kun je op internet vanuit Nederland iets bestellen en het dan in de VS laten bezorgen tegen lokale bezorgkosten. Dus ik heb, inderdaad, online een kaartje samengesteld en dit laten versturen. Vrijdagavond besteld, en als het goed is komt het vandaag aan. Voor slechts 3,50 euro krijgen ze een leuke kaart met een persoonlijke tekst van mij.

Daarnaast kan ik me nog de tijd herinneren dat je heel veel geld kwijt was om naar het buitenland te bellen. Ik heb een keertje een paar maanden in Engeland gewoond; en voor bellen naar Nederland moest je wel een paar eurootjes opzij leggen per niet-zo-lang-telefoontje. Dus dat deed ik alleen als het echt nodig was. Sterker nog, ik weet nog dat mijn opa en oma hun zoon (mijn oom) die in de VS woonde één keer per jaar belden, met zijn verjaardag. Dat was zo’n dertig jaar geleden; en wij kleinkinderen mochten dan ook even “hallo” zeggen, maar niet te lang want dat was te duur. Verder had je toen ook nog van dat luchtpostpapier… Heel heel licht papier zodat je maar zoveel mogelijk velletjes kon beschrijven voor zo weinig mogelijk geld.

Als je dat met nu vergelijkt… De computer aan, en skypen maar. Krijg je niet alleen geluid, maar ook nog beeld. En omdat het gratis is, mag dat beeld of geluid van mij best af en toe haperen. Maar meestal doet het het goed. En e-mail heeft allang de luchtpost vervangen, natuurlijk.

Nu nog kunnen heen- en weerstralen zoals in Star Trek, en de toekomst is gearriveerd 🙂

2 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

2 Reacties op “Kaartje gestuurd naar de VS: 3,50 euro… Een koopje!

  1. En die brieven deden er dan ook nog weken over.

  2. Ja, ‘beam mij maar op Scotty’!