Koopgedrag beïnvloeden

Ik dacht, als je psychologie gaat studeren, dan doe je dat omdat het gedrag van mensen en hun gevoelens je interesseren; en omdat je ze wil helpen een beter leven te hebben. Gisteren hoorde ik echter van een afstudeerrichting van de universitaire studie psychologie: “Economic and consumer psychology“. Dus economische psychologie en consumenten-psychologie.

Dan bestudeer je dus het koopgedrag van mensen, en probeer je dat te beïnvloeden. Waarschijnlijk kom je dan uiteindelijk bij een iets groter bedrijf in de commerciële wereld terecht, waar je gaat proberen om mensen de producten van jouw bedrijf aan te smeren.

Dus mensen, let op: als jij probeert om minder te kopen en verstandiger met je geld om te gaan, dan is je “tegenstander” dus geen dommerik, maar een hele groep met onder andere slimme universitair geschoolde psychologen die precies weten op welke knopjes ze bij klanten moet duwen om ze (toch) aan het kopen te krijgen.

Natuurlijk kun je als heel slimme consument je ook zelf verdiepen in dit vakgebied, zodat je zelf ook beter weet welke valkuilen men voor de consument (en dus ook voor jou) uitzet. Daarmee zul je ze vaker kunnen vermijden, en vaker keuzes maken die echt bij jou passen in plaats van die gemanipuleerd zijn door de verkopers…

Zo. Ga ik nu even naar de supermarkt 😉

7 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

7 Reacties op “Koopgedrag beïnvloeden

  1. Oh, ik zou dat dan juist gaan studeren om vervolgens mensen bij te brengen hoe ze erin geluisd worden door mijn voormalige studiegenoten! 😉

    • Misschien zijn er ook al wel anderen die om dezelfde reden deze studie nu volgen. En er bestaan nu natuurlijk ook al goed toegankelijke boeken en websites over verkooptechnieken.

  2. Er zit inderdaad een hele markt achter, als je erover nadenkt is het behoorlijk ziek!

  3. Niet voor niks liggen de groenten vooraan uitgestald en moet je je neus achterna voor de ‘warme’ broodjes!
    Terwijl iedere boodschappen halende consument zich woest ergert aan het feit dat de aardbeien weer eens platgewalst onderin het karretje liggen,
    Je bent nu iig gewapend!
    groet

  4. Ik wist inderdaad al van deze richting in de psychologie af. Ik vind het zelf ook altijd erg interessant om over dit soort psychologische trucs te lezen. Juist het irrationele gedeelte van koopgedrag maakt het heel erg interessant; we denken allemaal dat we erboven staan, maar toch trappen we er massaal in 😉

  5. anoniem

    Ja, veel wetenschappers worden opgeleid om de boel te…. nou ja, vul maar in. Als jurist dacht ik in de publieke sector iets voor de mensen te kunnen betekenen. Maar veel juridische banen zijn juist gericht op het belang van de machthebbende partijen. Dus zorgverzekeraars, onderwijsbesturen en -raden, etc. Natuurlijk kun je ook bij een vakbond of consumentenbond werken, maar die banen zijn schaars. En ook de sociale advocatuur moet aan het eind van de dag toch gewoon omzet gemaakt hebben. Dus neemt ook veel kansloze zaken aan als er een toevoeging van de Raad voor de Rechtsbijstand bemachtigd kan worden.
    Heel veel jongeren studeren iets van communicatie of marketing. Of managementwetenschappen,bedrijfskunde of bestuurskunde. Tja.

  6. Ja, dat het een hele afstudeerrichting is wist ik niet, maar dat er flink over na gedacht wordt dát wist ik dan weer wel. En ik lees graag over die trucs, om ze te kunnen herkennen inderdaad, en dan zélf te kunnen beslissen of ik daar aan toe wil geven. Zo sta ik nu soms in de rij bij de kassa naar de manden te kijken die bedoeld zijn om impuls aankopen te stimuleren. En soms denk ik dan ‘Hey zal ik…’ Maar als ik me dan bedenk dat ze dáárom daar staan en dat ik dan dus braaf volgens het boekje doe wat de verkopers bedacht hebben dan hoeft het meestal niet meer. Ik wil namelijk doen wat ik bedenk, en niet wat een ander voor mij bedenkt, daar wordt ik een beetje obstinaat van, hihi. En dus koop ik het niet, omdat ik het weet. Dus mocht je nog meer van die trucjes kennen, schrijf er vooral een blog over, ik zal hem graag lezen!