Beleggingen: op en neer en weer op

Als je belegt, dan loop je natuurlijk het risico dat je geld kwijtraakt. Of dat je beleggingen in ieder geval tijdelijk minder geld waard zijn. Dat doet dan wel een beetje zeer.

Zo gaan mijn beleggingen de laatste tijd een beetje op en neer, en moest ik in augustus constateren dat ik in een maand tijd wel 270 euro “kwijtgeraakt” was op een totaal van 14.000 euro aan beleggingen (dus bijna – 2%). Dat was helemaal niet fijn om te merken.

Gelukkig zie ik deze maand de bedragen weer stijgen. Maar het voelt dan wel een beetje zuur dat de 200 euro “winst” van deze maand eigenlijk alleen nog maar een beginnend herstel is van het verlies van vorige maand.

Sinds april hou ik winsten en verliezen per maand bij, en heb ik 841 euro verloren in mijn beleggingen en 470 euro winst gemaakt. Hmm. Gaat lekker. Het verlies komt vooral voor rekening van één belegging, eentje waarbij ik besloten heb dat ik de aandelen vast ga houden totdat het weer beter gaat. Ik vermoed namelijk, dat het in de toekomst wel weer beter zal gaan.

Dit soort gepieker is waarschijnlijk ook de reden dat je niet te vaak naar je beleggingen moet kijken, want je kunt jezelf helemaal gek maken met het berekenen van je verliezen en je winsten.

Op de lange termijn hoop ik dat ik met beleggingen meer verdien dan met sparen. Al heb ik natuurlijk niet al mijn geld belegd, een groot deel staat veilig op spaarrekeningen en zit in spaardeposito’s. Nou, we zullen zien…

2 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

2 Reacties op “Beleggingen: op en neer en weer op

  1. Ik kijk eens per maand naar de hoogte van de indexbeleggingen en die gegevens neem ik over in mijn excelletje zodat ik weet weet hoeveel vermogen we hebben. Heerlijk om er niet over te hoeven piekeren.

  2. Willem

    Gewoon iedere maand een vast bedrag inleggen en dat 20 -30 jaar volhouden. wij doen hetzelfde alleen wij zijn nu op het punt aangekomen dat iedere 10% winst die we maken in ons huis stoppen om de hypotheek versneld af te lossen.