Stupiditeitsbelasting betaald…

Afgelopen week reisde ik een keer met de tram naar station Den Haag Centraal en vandaar ging ik met de trein naar Leiden. Keurig in- en uitgecheckt bij de tram. De trein stond nog wel vijf minuten stil op station Den Haag CS voordat-ie vertrok, maar ik vergat gewoon om in te checken. Had er dus alle tijd voor gehad, maar deed het niet. Dus daar zat ik in de trein. En… daar kwamen de controleurs. En toen bedacht ik me ineens: “Heb ik wel ingecheckt?”. Nou check ik zo vaak in en uit dat ik soms vergeet of ik het wel gedaan heb. Meestal heb ik het dan wel gedaan. Deze keer dus niet.

Balen, flink balen! Want ja, natuurlijk had ik gewoon in willen checken, maar dat telt natuurlijk niet, en dus kreeg ik een boete. Eenmaal aangekomen in Leiden heb ik ook maar geprobeerd om zo snel mogelijk het baalgevoel van me af te zetten. Rondlopen met een gezicht als een oorwurm is voor niemand goed.

Gisteren kwam de acceptgiro binnen. De reis kostte 1,90. De “wettelijke verhoging” was 35 euro.

Auw. Maar goed. Waarschijnlijk vergeet ik nou weer een hele tijd niet om in te checken… En mijn vriend krijgt af en toe wel eens een snelheidsboete met zijn auto – ik ben solidair en krijg dus, maar heel af en toe hoop ik, een vergeten-in-te-checken-boete.

… En ik ben gisteren ook meteen maar even naar de klusmarkt teruggefietst met een pas gekochte maar defecte brandmelder – de batterijen pasten niet in het batterijenvakje. Het omruilen van iets wat niet blijkt te werken is altijd irritant en kost tijd. Maar ik ging het toch maar doen, anders kostte het me nog eens een paar tientjes, om een goede te kopen. Dus die “luiheidsbelasting” heb ik deze keer voorkomen.

3 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

3 Reacties op “Stupiditeitsbelasting betaald…

  1. Dat is zeker balen! Helaas moeten we allemaal soms leergeld betalen 🙂

  2. Mooie omschrijving. Maar wel balen inderdaad.