Vrouwen/mannen en hun financiën

Ik lees regelmatig de Opzij. Deze keer een artikel “Help, een blauwe envelop – Waarom juist vrouwen bang zijn voor cijfers”, een nogal deprimerend verhaal over meerdere vrouwen die niet in staat zijn om hun financiën op orde te houden, omdat ze bijvoorbeeld bang zijn om iets fout te doen bij de belastingaangifte, en daarom de aangifte net zo lang uitstellen totdat ze in nog grotere problemen zitten en bijvoorbeeld een boete moeten betalen.

Heel erg naar voor de vrouwen die dat hebben, maar zou dit nou echt een algemeen thema zijn en ook juist onder vrouwen? Ik ken genoeg mannen (ahem, bijvoorbeeld mijn vriend) die een pesthekel hebben aan financiën en cijfertjeswerk. En mijn vriend is dan wel nog zo slim geweest om de boel vanaf het begin uit te besteden aan een accountant, zodat zijn papierwerk toch op orde is.

Ik heb juist de indruk dat vrouwen het best prima doen met financiën. Het schijnt dat vrouwen die beleggen het zelfs beter doen dan mannen die beleggen, omdat ze minder vaak kopen en verkopen. En ik denk dat in veel gezinnen de vrouw het beheer heeft over de huishoudportemonnee, al zal men over grotere aankopen (huis, auto, verzekeringen) hopelijk toch samen overleggen.

Van de Opzij ben ik eigenlijk ook geen artikel gewend waarbij men iedereen maar over een kam scheert. “Vrouwen zijn bang voor cijfers”. Pff, ik niet! En ik ben toch echt een vrouw! Nu moet ik bekennen dat ik ook niet weet of ik gelijk heb (dat het percentage vrouwen en mannen dat een zooitje maakt van hun financiën ongeveer gelijk is), maar de schrijver van dit artikel draagt ook nergens bewijs aan, dat zij gelijk heeft.

Dus nu wil ik eigenlijk een enquête gaan houden. Ken jij mannen en/of vrouwen die een zootje maken van hun administratie en financiële verplichtingen, puur omdat ze bang zijn voor de cijfers en om het fout te doen? Zo ja, hoeveel vrouwen en hoeveel mannen?

7 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

7 Reacties op “Vrouwen/mannen en hun financiën

  1. Ilse

    Ik ken alleen het geval van schoonbroer die toen het minder ging met zijn bedrijf, uit pure angst voor de cijfers geen aangifte etc meer heeft gedaan. Daar heeft hij achteraf een hoge prijs voor moeten betalen. Uiteindelijk is alles wel goed gekomen mede door zijn huidige vriendin, die een kei is in geldzaken.
    Ikzelf ben gelukkig niet bang voor cijfers en doe in ons huis de administratie.
    Ilse

  2. WG

    Ik weet het niet, kan alleen voor onszelf spreken: manlief schuift alle financiën en administratie heel graag en trouw op mijn bord. Af en toe moet ik hem verplichten om met mij mee te kijken, anders weet hij helemaal niets en dat kan hij nu niet zeggen 😉
    Maar er zijn hier in bespaar-blogland opvallend veel vrouwen die nou niet echt weglopen voor de cijfertjes.

  3. Ik zie geen verschil tussen mijn man en ik.

  4. Vroeger thuis deed mijn moeder alle financien, ook de belasting, mijn vader deed niets. Vast heel bijzonder in die tijd (mijn moeder is nu 84).

    Ik vind geldzaken leuk, en ex was een sloddervos bij wie enveloppen zoek raakten. Dus wij hadden dezelfde taakverdeling als bij mijn ouders thuis.

  5. Hier doe ik de financiën, manlief kan dat niet goed, dan raakt hij in de stress.

  6. Sanne

    Hier doe ik ook al zon 15 jaar alle financiële zaken alleen, manlief heeft zoals hij zegt; geen handen meer zo groot zijn de gaten. Hij heeft zijn financiële zaken altijd uit handen gegeven. Eerst aan zijn vader en later dan aan mij.
    Gelukkig krijgt hij nu steeds meer interesse erin en ik hoop dat mijn eerste conclusie van onvermogen ipv desinteresse fout was.
    Groetjes Sanne

  7. hier doe ik ook de geldzaken.
    manlief houd er niet van en zal nooit vragen van hoe staan we ervoor.
    dat vind ik soms moeilijk