Zinnig werk

Helder momentje tijdens het lezen van een boek over geldzaken (waarover later misschien meer). Ik kan er niet goed tegen om werk te doen, waarvan ik niet geloof, dat het zinnig werk is. Het salaris compenseert dan niet  mijn gevoelens van nutteloosheid en zinloosheid.

En “zinnig” kan dan trouwens ook wel vrij breed zijn. Ik denk dat stratenmaken zinnig is. En secretaresse zijn. En bloemen telen of verkopen. En voor de maaltijden zorgen in een bejaardentehuis. En mensen aan het lachen maken als stand-up comedian.

Niet zinnig is bijvoorbeeld gebakken lucht verkopen. Of de zevende zijn die een tekst moet nakijken en corrigeren. Of iets doen alleen maar omdat er dan weer een vinkje op een checklist gezet kan worden.

Waar ik dan natuurlijk ook erg kwetsbaar in ben, is dat ik misschien iets ga doen waarvan ik eerst geloof dat het nuttig en zinnig is; en dat ik daar dan later anders over ga denken. Dan zou ik voor mijn gevoel jaren van mijn tijd hebben weggegooid, en daar zou ik behoorlijk ongelukkig over kunnen zijn.

Aan de andere kant kan deze wetenschap me ook goed helpen om mijn eventuele zoektocht naar een volgende baan (over een jaar of zo?) te sturen. Banen waarvan ik persoonlijk het nut niet in zie, vallen af. 

2 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

2 Reacties op “Zinnig werk

  1. Siebrie

    ‘secretaresse’ is niet altijd zinnig! Ik doe een boel dingen die ik onzinnig vind, waarvan ik ook geen resultaat zie, alleen maar omdat mijn baas erop staat dat het op die manier gebeurt.

    • Ja, je hebt gelijk :-). Over het algemeen hoop ik dat secretaresses zinnig werk doen, namelijk de boel georganiseerd houden en zo (ik weet dat we in mijn organisatie verloren zouden zijn zonder de secretaresses), maar je hebt gelijk dat een baas je ook heel veel onzinnig werk kan laten doen.