Uitgaven bijhouden geeft je een reëel beeld

Grappig. De afgelopen dagen heb ik meer geld uitgegeven dan ik van plan was. Er kwamen rekeningen binnen, op het werk werd weer een bijdrage in de cadeaupot verwacht van mij, en zo voort. Na al deze uitgaven voelde ik dat ik mega-veel uitgegeven had en dat ik reddeloos verloren was qua budget deze maand. Er kwam zelfs een beetje fatalisme over me: “Ach, als ik dan toch al zoveel uitgegeven heb, laat ik dan ook maar naar de kapper gaan deze maand, al was ik dat eigenlijk pas volgende maand van plan. Het maakt toch niet meer uit hoeveel geld ik deze maand uitgegeven heb”.

Maar toen keek ik even naar mijn totale uitgaven deze maand, die ik netjes bijgehouden heb (met mijn smartphone app). Tot nu toe 1288 euro aan uitgaven. Daar komt naar verwachting nog zo’n 500 euro bij aan geplande en normale kosten (onderdak, reiskosten, jaarabonnement bieb betalen). Uiteindelijk zal ik deze maand dus inderdaad wel meer uitgeven dan gepland of gehoopt, maar ook weer niet zoveel dat het belachelijk is.

En dus klopte mijn gevoel niet met de werkelijkheid, en ben ik weer gemotiveerder geraakt om ook de rest van deze maand oktober op mijn centen te blijven letten.

Vroeger werkte dit vaak ook andersom, dan dacht ik “Ik heb nog helemaal niet zoveel uitgegeven deze maand, ik mag mezelf best trakteren op iets extra’s”, en dan bleek achteraf dat ik veel en veel teveel uitgegeven had. Ook dan helpt het echt bijhouden van je uitgaven, zodat je jezelf niet voor de gek houdt.

Vandaar de titel van dit stukje: het bijhouden van je uitgaven zorgt voor een reëel beeld van hoe je er voor staat. Als je dat niet doet, kun je je situatie zowel te somber inzien, als juist te rooskleurig. Weten hoe je er echt voorstaat, kan je helpen om betere keuzes te maken.

3 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

3 Reacties op “Uitgaven bijhouden geeft je een reëel beeld

  1. Ja, het is echt zo ontzettend fijn! Ik kan me niet voorstellen dat ik het ooit niet meer bij ga houden. Wel doe ik het maar eens per maand, dus is het hier toch wel weer een beetje een verrassing elke maand. Maar omdat we elke maand toch altijd (erg veel) geld overhouden vind ik het ook niet nodig om het wekelijks te doen.

  2. Dat is een fijne verrassing. Meestal is het juist andersom: dat het tegen valt hoeveel je hebt uitgegeven…