Weer rente op een deposito uitgekeerd

Maandag kreeg ik nog weer een paar euro rente op een deposito. Dit is de laatste uitkering voor dit jaar, de volgende is pas weer in mei 2014. Ik heb er, toen ik met dit deposito begon, voor gekozen om de rente te laten bijstorten op de deposito-rekening. Hierdoor krijgt ook de rente weer hetzelfde rentepercentage als het originele bedrag. Aangezien de rentes op spaarrekeningen en op deposito’s alleen maar gedaald zijn in de afgelopen jaren, ben ik daar nu wel blij mee.

Voorlopig ga ik geen nieuw deposito meer starten, aangezien ik nog steeds probeer om meer geld op mijn spaarrekening te laten staan voor onvoorziene uitgaven. Mogelijk gaan we in het komende jaar gezamenlijk een huis kopen, en zal ik dan de deposito’s die ik heb openbreken om een deel van de aankoop van het huis te financieren. Maar dat is nog niet zeker.

Het was wel leuk om mijn spaartegoed weer met een paar tientjes rente te zien groeien!

9 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

9 Reacties op “Weer rente op een deposito uitgekeerd

  1. boukje

    Voor mijn kinderen heb ik ook geld in deposito gezet. De rente wordt op hun “normale” spaarrekening bijgeschreven, wist trouwens niet dat de rente bij het bedrag van deposito opgestort kon worden, maar ze hebben het niet nodig. Even een vraagje, wordt het geld wat in deposito meegeteld met het spaargeld wat je “mag” hebben van de belastingdienst? Dit is mij niet geheel duidelijk namelijk. Ik hou er wel rekening mee, zit nog lang niet aan het bedrag wat ik belastingvrij mag hebben hoor, maar mss is dit over een jaar of 2 wel het geval.
    Weet jij dat?

  2. boukje

    Dankjewel, deze pagina had ik zelf ook al gelezen idd. Kijk, dan moet ik dus even creatief gaan worden met mn spaargeld ;-). Het zal direct niet zo’n vaart lopen natuurlijk, maar toch…

    • Ik heb ook een overlijdensrisicoverzekering, die sturen me ook elk jaar de waarde van de polis en die moet je dan ook als bezit opgeven. (Heel jammer!).

      Mijn vriend heeft om de vermogensbelasting te vermijden dit jaar zijn studieschuld helemaal afgelost. Je mag schulden wel aftrekken van bezittingen, maar met een bepaalde minimumdrempel. In zijn geval was het daardoor voordeliger om die schuld maar gewoon helemaal af te lossen, dan daalde zijn spaargeld tenminste met het hele bedrag daarvan.

      Verder zijn er maar weinig bezittingen vrijgesteld van de vermogensbelasting, alleen sommige groene beleggingen nog. Als je geld in je hypotheek kunt storten, dan kan dit ook helpen.

      Trouwens, de vermogensbelasting wordt alleen geheven over het spaargeld dat je meer hebt dan circa 20.000 euro (per persoon). En is dan 1.2% . Dus als je 100 euro over de grens heen gaat, dan betaal je maar 1,20 euro. Dus ook niet teveel zorgen maken als het er net boven dreigt te komen…

      • boukje

        Ik ben een alleenstaande moeder met 2 kids en heb een huurhuis. Volgens mij mag ik dan “maar” 21 duizend nogwat hebben incl. het spaargeld van mijn kinderen. Ik weet dat het niet heel erg aantikt hoor, die 1.2%, maar wou even weten wat er allemaal meetelt. En ik zie het ook niet voor me dat ik over 3 jaar op bijvoorbeeld 35K zit ofzo, maar toch…even zekerheid voor alles 🙂

  3. Petra Hulman

    Volgens mij heb je voor je minderjarige kinderen nog een aparte vrijstelling per kind. Even checken dus.

    • Schijnt afgeschaft te zijn per 2012. Helaas…

      • Willemien

        Idd afgeschaft per 2012, maar als alleenstaand ouder met gedeeld gezag is slechts de helft van het vermogen dat op een rekening op naam van je kind staat voor jou rekening, die andere helft moet de andere ouder bij zijn/ haar vermogen optellen. En je hebt de plicht de andere ouder daar over in te lichten.

        Verder moet je bv als je in een koopflat woont je vermogen in de vve-pot ook bij je vermogen optellen, net als vermogen in bepaalde hypotheekpotten als die niet expliciet gekoppeld zijn aan box 1.

  4. Vlijtig met zuinigheid

    Ik heb al een paar keer gekeken naar deposito’s maar ik vind de rente zo schrikbarend laag. Daarnaast gaat de belastingdienst ervan uit dat je wel 3-4 procent meer rente ontvangt. Wanneer wordt dat eens aangepast.
    @Petra, er is geen aparte vrijstelling meer.