Voorbereidingen voor inkomstenbelasting: goede doelen

Laten we even voorop stellen dat ik lang niet alles weet van inkomstenbelasting! Ik weet wel hoe mijn eigen situatie er nu uit ziet, en ik snap ook de situatie van mijn vriend (die de eigenaar is van “ons” huis – en die daar een behoorlijk simpele spaarhypotheek voor heeft afgesloten).

Maar mocht je nu, net als ik:

– de hoeveelheid inkomstenbelasting die je betaalt willen verlagen

– én geld willen doneren aan door jou gekozen goede doelen

… dan is het misschien handig om te weten dat je giften aan goede doelen onder bepaalde voorwaarden af kunt trekken van je inkomsten. Hierdoor heb je minder belastbaar inkomen en hierdoor betaal je minder inkomstenbelasting.

Mocht je bijvoorbeeld voor 5000 euro van je inkomen in de hoogste schijf vallen, met een belastingtarief van 52% momenteel, en mocht je daarvan 2000 euro aan goede doelen geven (en voldoe je aan de regeltjes van de belastingdienst), dan hoef je dus 1040 euro minder inkomstenbelasting te betalen vanwege die giften. Je kunt dan kiezen: of je geeft nog meer geld aan goede doelen, of je gebruikt dat geld ergens anders voor. (Als je bijvoorbeeld 200 euro na belastingen uit wil geven aan goede doelen en je zit inderdaad in die 52% schijf, dan kun je uitrekenen dat je dan eerst 416 euro aan erkende goede doelen kunt uitgeven, want dat je dan 216 euro minder belastingen hoeft te betalen, zodat je uiteindelijk 200 euro echt kwijt bent aan het goede doel*).

En nu is de tijd om hier over na te denken, zodat je je gift voor het einde van het jaar kunt doen, en zodat je eventueel nog op tijd een notarieel contract op kunt stellen (dat hoort er soms bij, zodat je een periodieke gift voor minimaal 5 opeenvolgende jaren volledig af kunt trekken). Ik schreef al eerder over aan welke voorwaarden het goede doel en jij moeten voldoen om de giften ook daadwerkelijk af te kunnen trekken van de inkomstenbelasting. Ik zou zeggen, lees het hier nog eens na! En hak dan op tijd wat knopen door.

Ik ga de komende weken ook weer eens kijken naar “mijn” goede doelen en of ik er dit jaar misschien nog wat meer aan uit wil geven. Mijn inkomen is gestegen, mijn giften mogen dus misschien ook wel wat in waarde stijgen?

*De formule die ik net zelf heb uitgedokterd is  G = B / (1-S) , waarbij G staat voor Gedoneerd bedrag, B voor Bedrag-na-belastingen (dus wat je uiteindelijk echt kwijt wil zijn) en S voor het percentage belasting dat je betaalt in je hoogste Schijf – graag opschrijven als bijv. 0,52 als je in de 52% schijf valt (even ervan uitgaand dat je hele donatie straks af te trekken is van het bedrag van je inkomen dat in de hoogste schijf valt!).

11 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

11 Reacties op “Voorbereidingen voor inkomstenbelasting: goede doelen

  1. Willemien

    Je trekt niet af in je hoogste schijf maar van je bruto inkomen, de meeste mensen trekken ook hypotheekrente af en dat slokt die ruimte nogal op. Daarbij betaal je wel minder belasting maar je geeft nog steeds meer geld uit. Als je doel is om op die manier het bewuste doel meer te kunnen steunen ok, maar als je goedkoper uit wilt zijn in totaal kun je je geld beter in je zak houden.

    • … Je trekt af van je bruto inkomen waardoor je uiteindelijk minder geld in je hoogste schijf hebt zitten. Het zou kunnen dat je door de hypotheekrenteaftrek al in een lagere schijf bent gekomen ja. Maar veel mensen zitten in de 42% schijf en die is nogal groot, dus het zou me niet verbazen als zowel de hypotheekrente als de goede doelen daarin pasten. En inderdaad, je moet dit alleen doen als je sowieso al geld aan een goed doel wilde geven. Of andersom, als je dit jaar toevallig al (veel) geld aan een goed doel gegeven hebt, dan is het misschien goed om te weten dat je dit mogelijk als aftrekpost kunt gebruiken voor je inkomstenbelasting (als je aan de voorwaarden voldoet).

  2. Esther

    Mocht je nog een goed doel zoeken: Meet Kate! Werkt aan onderwijs en zelfredzaamheid voor Afrikaanse kinderen en hun familie en heeft voor de verandering een geen enorme overhead (lees normaal tot heel laag directiesalaris en fondswerving). Kijk maar eens op meetkate.nl (daar staat ook de jaarrekening incl financien)

    • Ik vind dit wel een beetje reclame maken, hoor. Maar ik zal het voor deze keer toestaan, met de toevoeging aan andere lezers dat er ook nog heul veul andere goede doelen zijn die de moeite waard zijn.

  3. Vergeet alleen niet dat het enkel en alleen het bedrag boven de volgens mij 500 euro betreft waar dit principe voor geldt

    • Het bedrag moet boven de 1% van je bruto inkomen uitkomen, TENZIJ je een notariele schenking doet, dan telt het vanaf de eerste euro. Dit staat in de oudere post beschreven waar ik naar link.

  4. Dit wist ik niet! Dank voor de informatie. Hoewel ik op dit moment niet echt veel aan goede doelen geef. Hoogstens bij collectes.

  5. peggy-sue

    Ik loop een beetje achter met lezen en zag zojuist je blogje over de periodieke giften. Fijn dat je me er weer op attent maakt, ik wilde er ook eens naar kijken. Al googelend naar de notaristarieven kwam ik uiteindelijk op de site van ‘geld en recht’ het bericht tegen dat het vanaf 2014 niet meer nodig zou zijn om een notariële akte op te laten maken. Heb jij hier ook al iets over gehoord? Het is me ook niet duidelijk of het al definitief zo is, op de site van de belastingdienst staat er nog niets over. Kun jij me misschien zeggen wat de notariskosten ongeveer mogen zijn? Kan het niet vinden zonder een offerte op te vragen bij de notarissen.

    • Ik had er nog niet van gehoord; dat zou goed nieuws zijn!

      Tot nu toe hebben de goede doelen altijd de notariskosten voor mij betaald. (Of ze hebben van mijn donatie o.a. de akte betaald, zo kun je het ook zien).

      Je zou ook kunnen kijken of jouw goede doel/goede doelen staan bij deze website waar ze inderdaad gratis een akte opmaken.

      • peggy-sue

        Oh, dat is een handige website…geloof alleen niet dat mijn kerk en de uccf er bij staan, maar ik zal nog eens goed kijken. En anders navragen of deze doelen daf ook doen.
        Bedankt voor de info