Hoe realistisch wil ik mijn budget hebben?

Ik had recent een discussie op een Amerikaans forum, over dat het me eigenlijk nooit lukt om binnen mijn budget te blijven. In mijn geval betekent dat, dat ik uiteindelijk minder geld naar de spaarrekening over kan boeken dan verwacht of gehoopt.

Even terugkijken over het afgelopen jaar, bijvoorbeeld?

Screenshot 2013-11-02 08.36.22

Oi oi oi, dat is wel erg, toch? Verwachte uitgaven gemiddeld 1400 euro, maar ik ga er 300 euro overheen, ruim 20% meer uitgaven dan verwacht…

Ik zou een realistischer budget kunnen maken. Uiteindelijk maak je een budget toch ook om te weten hoe je er echt aan toe zult zijn, en dan moet je rekening houden met de echte wereld en met je echte uitgavenpatroon. Dat ik telkens over het budget heenga, betekent dat ik een beetje over een ideale wereld zit te dromen waarin er nooit onverwachte dingen gebeuren, maar vooral waarin ik veel minder geld uitgeef aan leuke dingen. Dat is blijkbaar weinig reëel…

Aan de andere kant vind ik het ook wel leuk om mijn budget zo strak te houden. En vind ik het een uitdaging om er zo dicht mogelijk in de buurt te blijven. Ook al faal ik elke keer weer.

Wat vinden jullie?

8 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

8 Reacties op “Hoe realistisch wil ik mijn budget hebben?

  1. Willemien

    Ik heb liever een realistisch haalbaar budget zodat ik aan het eind van de maand nog wat over kan maken. Ipv dat ik meer uitgegeven blijk te hebben dan begroot. Dit bied ook meer ruimte voor onverwachte uitgaven. Hoewel daar natuurlijk ook een post voor ingebouwd is. 20% overschrijding van mijn budget, is voor mij niet prettig. Daar wordt ik zeer onrustig van.

  2. julia

    ik deed het ook zoals jij, uiteindelijk heb je ruimte genoeg om niet op de cent te hoeven rekenen, en af en toe wat ‘spontaan’ te handelen. Je spaart toch een prachtig bedrag, en je leeft lekker, prima toch?
    Nu ik geen inkomen heb, en alleen boodschappengeld heb, hoef ik er niet meer over na te denken in welke potjes ik mijn geld verdeel, en dat mis ik wel, het was toch een soort hobby geworden Julia

  3. Christel

    Je houd je zelf een beetje voor de gek:)

  4. Vlijtig met zuinigheid

    Ik heb het afgelopen jaar best goed gedaan op de kledingpost en cadeau’s na. De kledingpost los ik op door de kinderen nu allebei kleedgeld te geven. Heb ik het strakker in de hand. De cadeau’s was gewoon een fout van mij. Had geen rekening gehouden met sint/kerst.
    Verder probeer ik wel realistische begrotingen te maken. Ben voor 2014 zo goed als klaar.

  5. je budget is niet realistisch dan. Als ik het zo bekijk. Aanpassen lijkt mij.

  6. ik ben nog redelijk nieuw, maat ik hou jouw denklijn aan: strak budgetteren en tja, de tegenvallers incasseren!

  7. Anoniem

    Je hebt de ruimte om geld over te hevelen, daarom is zo`n strak budget flauwekul.want je hevelt elke maand geld over, dus wie hou je daar mee voor de gek.Of je spreekt met jezelf een bedrag af, en je mag niet meer geld overhevelen, of je gaat gewoon het gemiddelde bedrag nemen wat je
    voor 2013 heb besteed, en probeert daar niet overheen te komen.
    dat lijkt mij het eerlijkste, naar jezelf toe
    Je kunt beter het gemiddeld bedrg nemen

  8. Als je genoeg inkomen hebt om je hogere uitgaven te betalen dan lijkt het me dat je te strak budgetteert en is het meer een prognose. Een realistisch budget lijkt me prettiger want nu denk je iedere maand dat je het weer niet hebt gehaald. En dat geeft onnodige frustratie. Tenzij je in de Sales werkt en dit gevoel lekker vindt 🙂