Op naar een realistischer budget

Na jullie opmerkingen van een paar dagen geleden, denk ik dat het wel zinvol is om mijn budget realistischer te maken. Ik wil het nog steeds wel vrij strak houden, anders vind ik de uitdaging er inderdaad af. Ik ben ook bang dat als ik mezelf 300 euro aan “lollige uitgaven” gun per maand, dat het me dan ook prima lukt om dat geld uit te geven, ook als het eigenlijk niet hoefde. Dus ik ga geen heel ruime grenzen stellen, ik hou het een beetje strak.

Een aantal van mijn uitgaven dit jaar waren vrij groot en min of meer ongepland, hoewel ik had kunnen weten dat ze er ooit aan kwamen: een laptop, een nieuwe mobiele telefoon, grote cadeaus voor belangrijke verjaardagen van voor mij belangrijke mensen. Misschien kan ik voor dit soort uitgaven maandelijks een klein bedragje gaan sparen, zodat de uiteindelijke uitgave een minder groot gat hakt in mijn budget. Voor mij zijn mogelijke grote uitgaven: laptop, mobiele telefoon, fiets, tv, cadeaus, een verre vakantie.

Ik denk dat ik per 1 januari a.s. dat nieuwe budget laat ingaan. Dat geeft me ook nog wat tijd om de uitgaven in 2013 verder te bekijken (op welke plekken blijf ik binnen budget, en waar gaat het mis) en om eventueel over andere aanpassingen na te denken (zijn er bijvoorbeeld ook dingen waar ik graag meer geld aan uit wil geven, of juist dingen die nu echt wel stopgezet mogen).

Wordt nog eens vervolgd…

6 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

6 Reacties op “Op naar een realistischer budget

  1. Ik denk dat het voor mij ook een heel goed idee is om te gaan leven met een budget. Ik ga daar eens over nadenken wat voor mij een mooi bedrag is. Inspirerende blog heb je Spaarolifantje. Groetjes starter Shirley

  2. Lijkt mij een goed idee! Ikzelf heb ook vaak last van het ‘onderschatten’ van bedragen/uitgaven. Nu ik heel 2013 alles bij heb gehouden, hoop ik het voor 2014 realistischer in te kunnen schatten. Dat is ook het jaar waarin ik hoop te gaan trouwen en samenwonen, dus is het wel handig om een klein beetje een idee te hebben van wat dingen kosten 😉

    • Met zijn tweeën in één huis wonen is vaak wel goedkoper dan allebei afzonderlijk van elkaar een eenpersoonshuishouden voeren. Hopelijk is dat bij jullie ook zo, dan valt het misschien weer mee met de uitgaven.

  3. Ernie

    ik heb het budget voor 2014 al klaar. Eind december/begin januari nog ff checken of het allemaal klopt en dan het nieuwe jaar in.

  4. Een budget moet inderdaad wel reëel zijn, anders ben je gedoemd te falen.