Veranderde kijk op dingen…

In de afgelopen maanden op het station: “Hoera, nu uw coole nieuwe telefoon voor slechts 49,95 euro per maand, gedurende de hele looptijd van uw contract, met ongelimiteerd bellen-sms-en-en-data. Zorgeloos mobiel, en dat slechts voor 49,95 per maand!”

Wat is er mis met deze blijde boodschap?

Net een reclame op de radio van de Bekende Meubelzaak Betaalservice: als je nu geen geld hebt om je Bekende Meubelzaak-aankopen te betalen, kom je misschien wel in aanmerking voor een gratis lening, waarbij je geen rente en geen kosten hoeft te betalen en de lening kunt afbetalen in 12 tot 24 maanden.

Wat is er mis met dit aanbod?

Een jaarabonnement op Pretpark, voor slechts 15 euro per maand, en de eerste twee maanden zijn gratis!

Hoeveel gaat dat je dus uiteindelijk kosten, als je een gezin bent van twee ouders met twee kinderen ouder dan 3 jaar (die dus ook de volle mep moeten betalen)?

Het is grappig hoe ik tegenwoordig reclames bekijk. 50 euro voor bellen met een telefoon? Maak het even… Gratis financiering? Ja, maar als je het nodig hebt, is dat een teken dat er iets mis is met je financiën en kun je beter je daarin verdiepen dan in de kleine lettertjes van de gratis financiering… En als je arm bent maar toch dat møbel echt nu nodig hebt, dan kun je beter eens rondkijken in je familie- en vriendenkring, of iets (desnoods lelijks maar tijdelijks) zoeken op marktplaats. Twee maanden gratis is een mooi lokkertje, maar als je vervolgens de volgende tien maanden wel moet betalen, is het “maar” 17% korting op het totaalbedrag… En tien maanden à 15 euro is toch nog mooi 150 euro. Per persoon dus.

Vroeger… Vroeger kon ik zo’n reclame op z’n woord geloven. “Oh wat handig, maar 50 euro per maand, da’s maar ongeveer 1/25e deel van mijn salaris (dus waar hebben we het over?) en dan hoef ik nooit meer over mijn telefoon na te denken”, of “Oh wat handig, gratis financiering, laat ik dan die Bèrkenkast meteen ook maar kopen, want dat kost me maar 10 euro per maand extra en ik vind ‘m toch zo leuk”.

Op die manier werk je jezelf langzaam maar zeker in de nesten. 50 euro voor de telefoon, 50 euro voor internet en tv en dan nog eens 50 euro voor je sportabonnement en hoppa, ineens heb je al meer dan 10% van je salaris uitgegeven aan dingen die veel en veel minder zouden kunnen en moeten kosten. 600 euro per jaar voor het bezoek aan één pretpark met je gezinnetje van vier; waarnaast natuurlijk nog 10 euro per keer voor het parkeren van de auto en toch wel een aantal euro’s voor de benzine (of je moet echt naast de deur wonen).

Het kan dus heel voordelig voor jou zijn, om niet die reclamemensen op hun woord te geloven, als ze je vertellen dat het zo “voordelig” is, of “niet goedkoper kan!” of “maar zoveel per maand” kost.
Ik zal niet zeggen dat ik er nooit meer intrap, of dat mijn uitgaven altijd keurig netjes zijn (zie enige dagen geleden), maar ik ben me nu in ieder geval wel meer bewust van de “valkuilen” van reclame dan vroeger…

 

Advertenties

1 reactie

Opgeslagen onder Geld en besparen

Een Reactie op “Veranderde kijk op dingen…

  1. Willemien

    laatst een aanbieding van de blauwe meubelgigant 10 euro korting, maar dan moest ik wel 100 euro uitgeven. En dat noemen ze dan nog een kado ook!. Een snedige mail heeft dat omgezet in 2 lunchbonnen. Kijk dat noem ik wel een kado ipv een uitnodiging om 100 euro van mijn tegoed af te staan.