Budget-aanpassingen

Dit jaar heb ik een aantal apparaten vervangen, namelijk mijn mobiele telefoon en mijn laptop. Hopelijk gaan deze apparaten hierna weer een hele tijd mee, hoewel je dat natuurlijk nooit zeker weet. Daardoor lijken mijn uitgaven dit jaar ook veel hoger dan wat eigenlijk zou moeten, want ik had in mijn budget geen rekening gehouden met deze uitgaven. Wist van tevoren ook niet, wanneer ik ze precies zou gaan doen. Maar natuurlijk weet je wel, dat bepaalde apparatuur of dingen in je leven ooit weer vervangen moeten worden, en dat ze dan een lieve duit gaan kosten.

Ik zou best zo door kunnen gaan zoals ik het nu doe: het geld wat ik elke maand over heb, overboeken naar de spaarrekening; en dan bij plotselinge grote uitgaven deze spaarrekening “gewoon” aanspreken. Ik zou ook kunnen kiezen voor het bewust elke maand opzij zetten van een klein bedragje voor precies dit soort uitgaven, en dit aparte spaarpotje aanspreken als ik die uitgaven echt ga doen. Als je krap bij kas zit, is dit waarschijnlijk ook echt de beste methode, want dan kun je 12 x 5 euro makkelijker missen dan 60 euro in één keer.

Ik heb dus een lijstje gemaakt van duurdere spullen die ik verwacht af en toe te moeten vervangen. Een auto staat hier niet op, want die heb ik niet. Meubels en huishoudelijke apparatuur betalen mijn vriend en ik samen; daar moet ik misschien trouwens ook eens een lijstje voor gaan maken, zodat we met z’n tweeën daar voor kunnen gaan sparen.

Maar mijn persoonlijke lijstje van “spullen” is als volgt:

  1. fiets – op dit moment heb ik een gratis fiets, namelijk gekregen van mijn moeder, toen zij een nieuwe kocht, een paar jaar geleden. Mogelijk kan dit nog een tijdje zo doorgaan, want op dit moment heeft mijn moeder alweer een nieuwe fiets gekocht, terwijl ik nog zeer vrolijk op haar “oude” rondrijd en deze zelfs net nog weer flink heb laten repareren. Die gaat nog wel even mee. Maar stel dat ik mijn volgende fiets zelf moet kopen, dan kost me dat waarschijnlijk zo rond de 400 euro. Ik schat dat ik wel tien jaar op een nieuwe fiets zou kunnen rijden, maar mogelijk wordt mijn fiets ook nog wel een keertje gestolen, dus laten we zeggen dat ik elke vijf jaar een nieuwe fiets nodig zal hebben. Dat betekent dat ik per jaar 80 euro zou moeten sparen, ofwel per maand bijna 7 euro.
  2. mobiele telefoon – toch heel graag een smartphone, handig om onderweg dingen op te kunnen zoeken (bijvoorbeeld hoe laat de trein gaat). Ik kocht begin dit jaar een nieuwe voor zo’n 350 euro. De nieuwste versies zijn duurder, maar die koop ik niet. Een bepaald ander merk is goedkoper, maar daar heb ik slechte ervaringen mee. Dus ik vermoed 400 euro te willen betalen voor een nieuwe telefoon, en dit elke drie jaar te willen doen. Dat betekent dus dat ik er per jaar zo’n 133 euro voor opzij moet leggen, ofwel zo’n 11 euro per maand.
  3. laptop – ook daar kocht ik dus dit jaar een nieuwe van voor bijna 600 euro. Ik heb ook nog een gewone computer die af en toe vervangen moet, kost waarschijnlijk ook zoiets. Ik vermoed dat ik ze elke vier jaar wil vervangen, wat dan dus 1200 euro per 4 jaar ofwel 300 euro per jaar zou kosten, ofwel 25 euro per maand.
  4. fototoestel – ik heb nog geen goed fototoestel, en dat terwijl ik het altijd wel leuk vond om foto’s te maken en ook om een fotoalbum samen te stellen met de mooiste foto’s. Ik zou een duurdere camera willen kopen over een jaar of twee. Deze schijnen ongeveer 400 euro te kosten. Dus 200 euro per jaar sparen, ofwel 17 euro per maand.

Totaal kom ik zo op een bedrag van 60 euro per maand. Dit bedrag zou ik elke maand opzij kunnen zetten op een aparte spaarrekening; en als ik dan een van de genoemde spullen moet vervangen (omdat ze stuk, weg of oud zijn), zou het geld van deze rekening kunnen komen.

Mogelijk ben ik nog spullen vergeten, maar als ik nu in gedachten door mijn huis loop, zou ik niet weten welke. En mocht ik toch iets vergeten zijn, of misschien juist kosten te hoog ingeschat hebben, dan is het lijstje natuurlijk ook weer aan te passen. (Soms kun je beter gewoon beginnen, ook al is je “plan” nog niet perfect…). Dit sparen gaat denk ik ook apart geboekt worden op mijn maandelijkse lijstje met uitgaven als ehm, “reservering voor grote uitgaven”, of zoiets. Zo ga ik het aanpakken… Kijken of het bevalt!

3 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

3 Reacties op “Budget-aanpassingen

  1. Vlijtig met zuinigheid

    Ik vul jaarlijks 2 potjes: alle uitgaven voor het huis 500 en diversen pot 400.
    Daarvan doe ik aankopen zoals bv een frituurpan die afgelopen week stuk ging, fietsreparatie, kaarsjes voor op tafel enz enz enz.
    Die heb ik gereserveerd. Is het een jaar zo dat ik veel meer moet betalen dan gaat dan van de spaarrekening.

  2. Dan zal ik nu alvast rekening houden met windows die xp er uit gooit vanaf 8 april is het alleen nog windows 8.1 heb je die niet wordt die niet meer updated.

    Was bij Radar ook al op tv, wordt hier niet vrolijk van, je wordt in een hoek gezet om hun te volgen, niet leuk, zeker niet omdat er nog maar even een nieuwe computer is, maar jah daar wordt nu ook alweer rekening hier mee gehouden.

    Wel super om te zien hoe jouw budget inhoud en hoe je er voor spaart!