De “distributievergoeding” verdwijnt bij beleggingsfondsen

Ik kreeg gisteren een brief van de Triodos Bank, waar ik een deel van mijn beleggingen heb. Blijkbaar mag vanaf 1 januari 2014 de “distributievergoeding” niet meer in de prijs van de beleggingen verwerkt worden, maar moet de aanbieder van de beleggingen deze los aan mij berekenen. Hierdoor zou ik als klant de verschillende mogelijkheden beter moeten kunnen vergelijken.

Wat die distributievergoeding is, is mij niet helemaal duidelijk. Nou ja, uit de beschrijvingen lijkt het mij een soort provisie te zijn. Dus als bank A aan mij beleggingsproduct B van beleggingsfonds C verkoopt, dan betaalt beleggingsfonds C een bepaald bedrag aan bank A voor het feit dat ze mij beleggingsproduct B, hoe zeg ik dat netjes, aangeraden hebben. Dit bepaalde bedrag wordt dan vervolgens door beleggingsfonds C weer bij mij in rekening gebracht. En dat gebeurde altijd door de waarde van het beleggingsproduct iets te verminderen. Maar nu mag dat niet meer. De laatste tijd werd deze distributievergoeding trouwens ook wel netjes vermeld bij de totale kosten van een beleggingsproduct, dus het is niet alsof je niet kon weten hoeveel kosten je maakte als je belegde in een bepaald product.

De Triodos Bank gaat het niet meer toegestaan zijn van een distributievergoeding door waardevermindering van het beleggingsproduct oplossen door per kwartaal een (zeer) klein deel van mijn beleggingen te verkopen en de opbrengst als “distributievergoeding” te innen, schrijven ze. De kosten blijven daarbij trouwens wel ongeveer even hoog als ze waren. Een beetje jammer vind ik deze manier van het innen van de vergoeding, want dan moet ik dus elk kwartaal voor elke soort belegging die ik bij hen heb, bijwerken hoeveel aandelen ik eigenlijk heb, ook als ik verder niets gekocht of verkocht heb. Bij de ABN Amro bank hebben ze het er bijvoorbeeld ook over, maar daar claimen ze dat ze fondsen die aan hen een dergelijke vergoeding aanboden gewoon helemaal eruit gooien cq vervangen. Dan vraag je je af, of ze die opbrengsten die ze daarvan kregen gewoon opgeven, of dat ze een andere manier gaan vinden om kosten aan je door te berekenen. De ASN bank, waar ik ook een deel van mijn beleggingen heb, hoor ik er nog niet over; ben benieuwd of die er ook nog mee komen.

Ik ga voorlopig verder niet zoveel doen. Mijn beleggingen bij Triodos blijven me evenveel kosten als voorheen (in ieder geval voorlopig; en ik blijf het in de gaten houden). Ik wacht af wat de ASN bank doet, maar ik verwacht niet dat de kosten daar stijgen, dus als ze hetzelfde blijven of dalen, dan blijf ik mijn beleggingen daar ook gewoon aanhouden.

Uiteindelijk zal ik misschien heel blij zijn met het duidelijker zijn van hoeveel geld je eigenlijk kwijt bent aan deze distributievergoeding. En zal ik er in de toekomst misschien nog beter op letten dat deze vergoeding laag is.

Daarnaast moet ik ook wel bekennen dat het misschien even slikken zal zijn, om zo geld echt weg te zien vloeien… Mijn kleine eigen pensioenpotje laat de gemaakte kosten al zien, al gingen die kosten in dit geval nog wel “gewoon” van de waarde van de aandelen af. De kosten t/m oktober waren 5,10 euro volgens de website, voor een kleine 1000 belegde eurootjes. Dat leek me even heel veel toe, maar het is “gewoon” maar 0,5% van het door mij belegde geld, niet eens zo heel veel dus. Stel dat ik straks 10.000 euro in dat potje heb, dan zie ik dus 50 euro per jaar, of meer, verdwijnen als kosten. En als daar dan gewoon een rekening voor gestuurd wordt, in plaats van dat de groei van de waarde van mijn aandelen met 50 euro per jaar achterblijft, dan ga ik dat misschien toch erger vinden; al zijn de echte gevolgen even groot.

2 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

2 Reacties op “De “distributievergoeding” verdwijnt bij beleggingsfondsen

  1. Twee moeilijke woorden in een blogtitel! Ik durf niet te beleggen moet ik bekennen. Ik vind dat griezelig.

    • Ik vind het ook best griezelig. Vandaar dat ik alleen 25% van het geld wat ik over heb, beleg. De overige 75% gaat op spaarrekeningen en deposito’s.

      En ik hoop dan maar, dat ik een goede keuze heb gemaakt. Daar kun je pas achteraf iets over zeggen.