Update Geldvoorelkaar

Ik wilde graag een update van mijn activiteiten via geldvoorelkaar.nl geven. Via deze website leen ik geld uit aan particulieren en aan ondernemers, in de hoop op méér winst dan wanneer het geld op de spaarrekening zou staan. in het Engels wordt dit peer-to-peer lending (of P2P lending) genoemd.  Ik schreef er in januari zeer uitgebreid over, en ik zou mensen aanraden om dat blogje nog eens te lezen als ze meer uitleg willen over geldvoorelkaar.nl . Ook wil ik nog steeds niet aanraden om dit zomaar ook te gaan doen. Lees je in en denk goed na over de risico’s. Voor mij is mijn deelname aan geldvoorelkaar.nl een experiment met een geldbedrag dat ik eventueel kan missen als het mis zou gaan.

Ik ben wel blij om te melden dat een lener mij een paar dagen geleden de eerste echte rente ooit betaalde: aan deze lener leende ik twee jaar geleden 100 euro uit, en tot vorige maand was hij gewoon nog het door mij uitgeleende geld aan het terugbetalen. Deze maand betaalde hij de laatste centen van die 100 euro terug, en kreeg ik 3 extra euro’s van die persoon. Komende maand krijg ik (waarschijnlijk) nog eens 4,50 euro van deze lener, en dan is hij klaar met terugbetalen. Uiteindelijk heb ik dan 7,50 euro “winst” gemaakt door twee jaar geleden 100 euro uit te lenen.

Alle andere leners (en het zijn er inmiddels zo’n 15) zijn nog steeds bezig met  het terugbetalen van de hoofdsom. De volgende persoon die de eindstreep nadert, zal me pas in april a.s. de uitgeleende 100 euro terugbetaald hebben, en daarna krijg ik dan van die persoon ook weer de rente. Als alles goed gaat, natuurlijk. Hiermee wil ik dus ook nog maar weer even aangeven, dat deze manier van geld uitlenen behoorlijk risicovol is. Volgens de website krijg ik op dit moment gemiddeld 9% rente per jaar, maar die drie euro’s zijn tot nu toe de enige echte winst die ik gezien heb, en als ook maar één van de andere leners stopt met terugbetalen, dan kan ik fluiten naar mijn winst…

Kortom, ik vind het nog steeds grappig en leuk, maar het risico is torenhoog. Daarom hou ik het geïnvesteerde bedrag rond de 1000 euro, een bedrag wat ik eventueel kan missen. En ik blijf in mijn spreadsheet-programma bijhouden, of iedereen me wel netjes terugbetaalt. Tot nu toe is dit gelukkig wel het geval:

Screenshot 2013-11-22 08.42.58

Heel veel leningen lopen inmiddels door tot ver in 2016, eentje zelfs tot 2018. Deze leningen zijn rechts afgekapt op dit overzichtje… In mijn spreadsheet loopt het nog verder door. Leningen 13 t/m 15 zijn nog geld aan het ophalen, het is onbekend wanneer deze precies van start gaan.

Ik zal jullie ongeveer elk half jaar op de hoogte blijven houden. Ik wil niet teveel “reclame” maken voor deze manier van investeren, want nogmaals: het risico is behoorlijk hoog. Dus beleg hier niet in, als je niet bereid bent om in het ergste geval je hele inleg kwijt te zijn…

2 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

2 Reacties op “Update Geldvoorelkaar

  1. Robb

    Vergeet niet dat deze leningen je ook een goed gevoel geven, dat is ook belangrijk. Respect dat je dit doet.

    • Hoezo? Het zijn leningen aan bedrijven, hoor. Een vrij zakelijke deal. Nou, eentje is aan een ‘zielige’ mevrouw die veel dure schulden had opgebouwd en deze wilde consolideren naar 1 schuld met een vast bedrag per maand en een bekende einddatum. Dat is dus gelukt, en hopelijk werkt het voor haar.

      Maar je hebt wel gelijk dat ik enige lol beleef aan het uitzoeken van de volgende lening en aan het bijhouden van de terugbetalingen. 🙂