Warme chocolademelk

Hmm, lekker, een kopje warme chocomel. Toen ik nog thuis woonde, maakte mijn moeder het altijd al zelf met wat met cacao en suiker, maar echt op het gevoel. Dat leverde bij haar soms een heerlijk kopje warme chocomel op, en soms iets wat echt niet te drinken was. Toen ik op mezelf ging wonen, heb ik ook wel eens van dat poeder gekocht waar je dan warm water bij moet doen en huppakee, je hebt warme chocolademelk. Ik vond die echter nooit echt lekker, en dan was het natuurlijk ook nog eens vrij duur.

Vandaar dat ik blij was met het volgende recept, wat ik op internet vond:

Maak een mix van

  • 7 eetlepels suiker
  • 4,5 eetlepels cacao
  • een snufje zout

Gebruik van deze mix 1 eetlepel in een mok warme melk. En je hebt dan nog circa 10 porties over, maar die zouden goed houdbaar moeten zijn in een afgesloten doosje. En in plaats van eetlepels kun je ook schepjes gebruiken of “cups” of afgestreken koffiekopjes of iets anders waarmee je een bepaald volume kunt afmeten. Het gaat om de verhouding tussen de suiker en de cacao.

En… het is heel erg lekker. Je moet effe goed roeren (ik doe het met een vork, ik neem aan dat een kleine klopper nog beter werkt), maar dan lost het ook wel bijna helemaal op. Ik vind het zout een verrassend ingrediënt, maar ik moet zeggen dat het geheel gewoon lekker smaakt, of dat nou aan de aanwezigheid van wat zout ligt, of niet. Ik las ook laatst dat mensen er soms ook een beetje peper in doen, om het geheel een beetje een pittigere en warme smaak te geven. Dat wordt mijn volgende experiment dus… En dan een keertje met kaneel…

Mogelijk ga ik hier ook een klein cadeautje van maken voor de familie. Een paar mooie glazen kopen (of glazen potjes waar groenten in zaten goed afwassen), mix er in, strik er om, en klaar.

2 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

2 Reacties op “Warme chocolademelk

  1. Anoniem

    custardpoeder erdoor!!! dan proef je echt zo,n volle romige smaak

  2. Willemien

    Dat poeder van je studententijd moet dan ook niet in water maar gewoon in melk, anders is het “hot chocolate” en geen warme chocoladeMELK 🙂
    Die zout zou ik juist uit het recept halen, we krijgen allemaal al veel te veel zout binnen en het zorgt in dit geval voor klontjes in je mix omdat zout water aantrekt. (in een potje zout zit ook antiklontermiddel)