Beleggingen aangepast

Een deel van mijn spaargeld zal ik voor langere tijd niet nodig hebben. Ik heb ervoor gekozen om 50% van mijn lange-termijn-spaargeld in langlopende deposito’s te stoppen (gemiddeld krijg ik 3,5% rente, dankzij die goeje ouwe tijd van hogere rentes), 25% in aandelen en 25% in obligaties. Ik vertelde er hier al eens over.

Toen ik vier of vijf jaar geleden begon met beleggen, had ik nog geen enkel plan. Ik vond beleggen een beetje eng, maar af en toe waagde ik dan een gokje door het een of andere beleggingsfonds, aangeboden door mijn bank, aan te kopen. En soms heb ik ook weer wat moeten verkopen. Een beetje willekeurig, helaas…

Hierdoor heb ik nu, even tellen, geld zitten in zeven verschillende beleggingsfondsen bij twee verschillende banken. Dat is wel een beetje veel. Het is onnodig onoverzichtelijk en daar wilde ik dus graag wat aan gaan doen. Het ergste is nog dat ik bij de Triodos bank deelneem aan het aandelenfonds, het obligatiefonds, EN het mixfonds. Terwijl het mixfonds, juist, een mix is van het aandelenfonds en het obligatiefonds. Veel liever bepaal ik zelf “mijn” mix, door alleen het aandelenfonds en het obligatiefonds te kopen, en dan in de verhouding zoals ik die hebben wil.

Nu zag ik een paar dagen geleden dat deze bank nu het aanbod heeft van geen aankoopkosten (tot 21 december); en dat vond ik een mooie gelegenheid om te gaan wisselen. Dus nu heb ik mijn mixfonds-participaties verkocht (wel tegen 0,5% verkoopkosten, helaas) en ga van dat geld meer participaties kopen van het aandelenfonds.

Hierdoor komt ook meteen de balans er beter in: was mijn echte verdeling vóór deze wissel 45% spaargeld, 34% obligaties en 21% aandelen, nu wordt deze 45% spaargeld, 27% obligaties en 28% aandelen. Nog steeds niet de gewenste 50/25/25; maar wel komt dat dichterbij. Ik blijf me verder voorlopig op mijn spaargeld concentreren, dus naarmate het spaarbedrag groeit, komt de werkelijke verhouding waarschijnlijk steeds dichterbij de gewenste verhouding. Gaat helemaal goed komen.

En ook lekker dat ik dan nog maar zes fondsen onder mijn hoede heb. Alweer wat overzichtelijker, en misschien worden het er ooit nog wel eens vijf, ook.

1 reactie

Opgeslagen onder Geld en besparen

Een Reactie op “Beleggingen aangepast

  1. I love asset allocation!