Zelfhulpboeken

Twee weken geleden was ik in de bieb waar ik een zelfhulpboek meenam, omdat de titel me aansprak (iets als “Bereik je dromen”). Het was eigenlijk een beetje dom van me. Sinds ik achttien ben, heb ik al meerdere zelfhulpboeken versleten, en altijd doet het minder voor me, dan wat ik hoopte.

Ik heb al een boek van Dr. Phil gekocht en versleten, een oud “eet gezond en val af” boek van een totaal onbekende auteur, ooit een aanbieding bij een warenhuis, een ander boek uit de VS van iemand die me een gouden toekomst beloofde als ik maar leerde visualiseren, een “Krijg dingen gedaan” boek over time management. Dat waren de boeken die ik gekocht heb, tenminste die die ik me kan herinneren. Daarnaast heb ik nog een grotere stapel aan boeken ooit geleend bij de bibliotheek en doorgewerkt en teruggebracht.

Deze keer merkte ik ook weer hoe zo’n boek en ik dan eigenlijk niet goed “liggen”: de “praktijkvoorbeelden” van mensen die eindelijk eens tot een inzicht kwamen over hun leven maakten me kriegel, ik sloeg de meeste opdrachtjes over want geen zin in, en als ik het boek meenam in de trein naar het werk, ging ik toch maar liever de gratis krantjes lezen.

Uiteindelijk heb ik het boek gisteren dus maar weer ingeleverd bij de bieb. Hoef ik er in ieder geval geen boete over te betalen (da’s alvast een hele verbetering!). Ik moet me er maar bij neerleggen dat zelfverbetering met behulp van een zelfhulpboek niet erg voor me weggelegd is. Als ik mezelf al verbeter, dan is dat waarschijnlijk door een heel langzaam leerproces in de praktijk, praten met (wijze) mensen en vooral lekker veel fouten maken.

4 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

4 Reacties op “Zelfhulpboeken

  1. Ik heb hetzelfde. Elke keer er weer voor vallen, want wie weet… Maar uiteindelijk leer ik altijd meer van het echte leven 😉

  2. Lot

    Ik doe het ook niet meer. Het boek van Dr. Phil betekende zo ongeveer vegetarisch gaan eten en dat is niet mijn streven. Als je ze wel uitleest staat er altijd wel een tip in die je kan toepassen maar het hele boek nee dat lukt niet in de praktijk.

  3. De enige die hiermee zich zelf helpt is de auteur,
    groet

  4. Nee, hier hetzelfde. Ze zien er uitnodigend uit, maar die opdrachtjes en die lijstjes…. Nee, ik ben wel dol op inspirerende boeken, maar zelfhulpboeken hebben mij nog nooit geholpen.