Sparen voor een eigen woning

Vroeger was het in Nederland heel gebruikelijk dat je eerst geld spaarde voordat je trouwde, een woning kocht, en kinderen ging krijgen. Mijn grootmoeder heeft het zo gedaan. Ze is nooit rijk geweest, maar voordat ze ging trouwen met mijn opa spaarden ze eerst voor een huis. Dit huis kochten ze in hun geheel van hun gespaarde geld, zodat er nooit een hypotheek afbetaald hoefde te worden. Omdat er vijf kinderen kwamen (dat was in die tijd nog zo), bleef het wel sappelen. Van de inkomsten van mijn opa’s werk en van mijn oma’s zorg voor hun twee koeien, de moestuin en het huishouden kregen ze de kinderen groot.

Ik lees net op nu.nl dat het weer meer “in” begint te raken om geld te sparen voordat je je eerste huis koopt. Goed zo. Ik denk niet dat je daar als individu slechter van wordt, als je een hypotheek kunt nemen voor “slechts” 90-100% van de aankoopwaarde in plaats van de maximaal mogelijke 105% (met dat extra geld financier je dan de kosten koper). Misschien dat de markt er iets slechter van wordt, dat starters nu een paar jaar sparen voordat ze een woning gaan kopen. Maar voor die personen zelf is het denk ik alleen maar goed. En wie weet is het uiteindelijk voor de markt ook wel goed, dat kopers een serieuze zak eigen geld meenemen als ze een woning kopen.

Als wij volgend jaar waarschijnlijk een nieuw huis gaan kopen, zal dat een paar tienduizenden euro’s duurder zijn dan het huidige. De oude hypotheek kunnen en zullen we mee gaan verhuizen naar ons nieuwe huis. Maar wat zou het fijn zijn als we geen extra hypotheek af hoeven te sluiten: scheelt een hoop gedoe met het zoeken van een goed aanbod, we hoeven dan niet terug naar die gladde hypotheekadviseur, of een hypotheek af te sluiten bij een nog gladder instituut, en we hoeven ons dan ook niet te houden aan ergerlijke regeltjes voor aflossen of belastingen. Mogelijk zou het uiteindelijk voor ons nog steeds goedkoper zijn om wel die hypotheek te nemen en het extra geld te steken in deposito’s en beleggingen, maar gevoelsmatig kies ik liever voor géén extra hypotheek en veel minder gedoe.

We zullen zien of het lukt. Het duurt ook nog wel even voordat we serieus gaan zoeken, dus we kunnen nog even doorsparen.

3 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

3 Reacties op “Sparen voor een eigen woning

  1. immy

    En toch denk ik dat je het niet kan vergelijken met vroeger. Wanneer mijn kinderen klaar zijn met hun studie (zoals het er nu naar uit ziet, kunnen ze alle 3 naar een universiteit of hogeschool), hebben ze op hun 22 ste of 23 ste een flinke studieschuld. Of ze deze snel terug kunnen betalen door een goed/ beter betaalde baan is nog maar de vraag. Een beginnende HBO functie levert echt nog niet zoveel op… (in verhouding met de schuld dan). Ze zullen dan moeten gaan huren de eerste jaren, hopelijk nog in een sociale huurwoning. Grote kans dat de huur even hoog is als de hypotheek bij een koopwoning. Plus nog de studie terug betalen. Ik weet niet hoe het in de praktijk straks zal lopen, maar ik geloof niet dat ze het makkelijk gaan krijgen. Huurwoningen zijn er bijna niet, studieschuld, geen mogelijkheid tot kopen. Ik ben voor strenge/goede regels voor hypotheken, maar ik vind het van de zotte dat mensen teveel verdienen voor een huurwoning en te weinig voor een hypotheek… Iemand mag wel €1000,– huur betalen voor een vrije sector woning, maar kan geen hypotheek krijgen met dezelfde of lagere maandlasten. Verplicht aflossen is prima, maar ik vraag me af waar mijn kinderen straks 10% van de hypotheeksom van bij elkaar moeten sparen, in een dure huurwoning, met studieschuld. Iets later een huis kopen oke, maar waar wonen ze tot die tijd? Bij ouders? Ik hoop dat mijn kinderen na hun studie graag op eigen benen staan. Dan hebben wij het goed gedaan om ze op te voeden naar zelfstandigheid.

    Gr. Immy

    • Ja, we hebben het maar zwaar…

      Mijn oma heeft dus nooit een studie betaald voor haar kinderen. Die moesten maar gaan werken als ze zestien waren. Alleen mijn moeder is aan dat “lot” ontsnapt omdat ze heel slim was en de bovenmeester kwam praten of ze het aub toch mocht proberen op een middelbare school.

      Jouw kinderen krijgen het echt wel beter dan mijn ooms en tantes. Ook al moeten ze er misschien voor lenen…

      • immy

        Ik zal echt niet zeggen dat onze kinderen het zwaarder krijgen dan jouw ooms en tantes. Wel dat het zwaarder is dan dat wij het zelf hebben gehad wat betreft studie en huisvesting. Studeren gaat weer net als vroeger iets van de welgestelden worden. Mijn ouders zijn ook van een generatie waar ze vroeg gingen werken. Mijn moeder kreeg zelfs ontslag na haar huwelijk. Niet meer ‘verplicht’ in die tijd, maar wel de gewoonte in een klein dorp.
        Mijn ouders hebben ook nooit een studie voor ons betaald. Die moesten we ook zelf betalen. Met studiefinanciering, aanvullende beurs, ov jaarkaart en werken lukte dat net.
        Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heel goed dat lenen en overdadige hypotheken aan banden gelegd worden. Maar voorlopig zijn er weinig alternatieven. Er wordt geroepen dat je met een goede opleiding een goede baan krijgt met een bijbehorend salaris en je makkelijk je studie terug kan betalen. Dat is nog maar de vraag. Zeker met HBO opleidingen. En is er wel werk. En als je dan die baan hebt, kun je geen huis kopen, omdat je een zak geld mee moet brengen. Wat je kunt sparen gaat dan naar een aflossing van je studieschuld. En je kunt niet in een sociale huurwoning omdat je misschien teveel verdient, en er te weinig zijn. Het enige wat ik probeer duidelijk te maken is de vreemde situatie op de woningmarkt. Je verdient teveel om te huren, te weinig om te kopen. Er wordt aan alle kanten geroepen dat de schulden naar beneden moeten, vervolgens wordt je verplicht om flinke schulden te maken voor je opleiding en hoef je deze schulden vervolgens niet op te geven bij aanvraag van hypotheek…