Een erfenis achterlaten

Er was recent een artikel in een krant in de Verenigde Staten over een Amerikaanse bank die onder haar klanten een onderzoek had gedaan naar erfenissen. Men had de klanten gevraagd, hoeveel ze verwachtten achter te kunnen laten als erfenis. Gemiddeld bleek dit zo’n 175.000 dollar te zijn (ofwel grofweg zo’n 125.000 euro).

Ik vond het wel grappig aan dit artikel: in de eerste plaats vraag je mensen iets, en kunnen ze elk antwoord geven dat ze maar willen. Niemand die kan controleren of het klopt. Er zullen dus wel veel “sociaal gewenste” antwoorden zijn geweest, en mogelijk hebben ook enkele mensen aan illusies geleden (“Ik sta nu wel continu rood en ik verdien een minimumloon, maar later, als ik oud en wijs ben, heb ik vast geld bij elkaar gespaard”).

In de tweede plaats is het gewoon erg moeilijk om te voorspellen wat je vermogen de komende jaren nog gaat doen. En je weet ook niet wanneer je doodgaat. Dus je kunt als vijftigjarige wel 100.000 euro hebben, maar heb je die op je achtentachtigste ook nog? Zeker in een land als Amerika, waar je vaak je eigen pensioen en je eigen gezondheidskosten en je eigen opname in een bejaardentehuis helemaal moet financieren, is het moeilijk te voorspellen hoeveel je aan het einde van de rit nog over zult hebben.

Tenslotte vond ik het ook grappig dat ze een gemiddelde getal noemden. Het is bekend dat gemiddelden soms een erg vertekend beeld kunnen geven van de werkelijkheid. Een voorbeeld: als negen mensen aangeven dat ze 0 euro hebben, en 1 persoon heeft een miljoen, dan hebben deze tien mensen gemiddeld 100.000 euro. Maar daar hebben die negen mensen zonder een rode cent echt niet zoveel aan. In dit geval is dat gemiddelde van 175.000 dollar dus ook iets, waarvan ik niet goed weet wat het zegt.

Kortom, het was een leuk artikel, en de bank die het publiceerde heeft weer wat goedkope publiciteit gekregen, maar ik geloof er niet veel van.

2 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

2 Reacties op “Een erfenis achterlaten

  1. Robb

    Ik denk dat het wel klopt. Ook tegenwoordig in nederland. De enige voorwaarden is dat je een huis bezit en dan zit je er zo aan.

  2. Nee die zekerheid heb je zeker niet.
    Wat je al zegt wat je op je 50ste bezit kun je na je 60ste kwijt zijn.. dat hebben wij pas nog ondervonden met inderdd een erfenis.