Automatische overschrijvingen voor OV-chipkaart zijn veranderd.

Ik heb een OV-chipkaart die ik zeer, zeer regelmatig gebruik. Ik denk dat ik gemiddeld zo’n drie keer per week met het openbaar vervoer reis. Ik heb dus ook gekozen voor het automatisch opladen van de kaart. Als het saldo onder de vijf of tien euro (precies weet ik het niet) dreigt te komen, wordt automatisch 20 euro van mijn bankrekening afgeschreven en wordt het saldo daarmee verhoogd.

Normaal gesproken zag ik bij het uitchecken het saldo elke keer dalen totdat ik “ineens” weer 35 euro of zo als saldo had; dan wist ik dat de minimumgrens overschreden was en dat mijn kaart daarom automatisch opgeladen was. Dan wist ik ook dat de volgende dag 20 euro van mijn bankrekening afgeschreven zou worden.

Op 10 december werd mijn saldo weer automatisch verhoogd. Ik vulde op mijn telefoon in, dat ik 20 euro “uitgegeven” had via mijn bankrekening. Mijn banksaldo klopte even niet, maar dat zou zich de volgende dag wel weer rechttrekken, dacht ik. Inmiddels zijn we zeven dagen verder, is mijn OV-kaart nog een keertje voor 20 euro opgeladen, maar is die eerste 20 euro nog niet eens afgeschreven, laat staan die tweede. Goh, zou er iets mis zijn?

Gelukkig blijkt dat mee te vallen. Ik surfte naar de website van de OV-chipkaart en daar staat dat ze over zijn gegaan op IBAN-betalingen. En blijkbaar is er ook een nieuwe (?) regel over hoe ze automatische afschrijvingen moeten verwerken, waardoor het afschrijven tot 14 dagen kan duren. Mogelijk duurt het op dit moment extra lang omdat het systeem nieuw is. Ik denk dus dat dit de reden is, waarom ik nog niet echt heb hoeven te betalen voor het automatische opladen.

En ik vind het wel grappig: vroeger kon je mopperen dat de mensen van de OV-chipkaart gratis rente trokken op jouw geld; er stond immers een saldo op je pasje en dat was geld dat jij al kwijt was, maar waar je nog niets voor terug gekregen had (vervoer). Nu schieten de mensen van de OV-chipkaart juist mij geld voor: die eerste 20 euro die ik al helemaal verreisd heb, heb ik nog steeds niet hoeven te betalen. Ik zeg, bedankt. En ik trek fijn rente van die 20 tot 40 euro (nou, wel helemaal 1 cent of zo hoor, voordat het bedrag dan toch afgeschreven wordt, maar het gaat om het principe, zegt men).

Uiteindelijk zal ik het bedrag natuurlijk toch wel moeten betalen, hoor. Het is niet alsof ik nu gratis geld krijg. Maar ik ben in ieder geval ook weer gerustgesteld, dat het wel goed gaat komen.

PS. Ik zie nu dat je de lopende opdrachten kunt inzien bij je bank. In ieder geval is dit zo voor de Triodos bank. Ik zie daar dat men denkt dat de betalingen verwerkt gaan worden op 20 december en op 23 december. Ik vond deze vermeldingen van toekomstige afschrijvingen via het tabje “Lopende opdrachten”.

3 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

3 Reacties op “Automatische overschrijvingen voor OV-chipkaart zijn veranderd.

  1. Willemien

    Maar jij houd er rekening mee dat het geld er nog afgaat, dat zal niet iedereen doen. Die schrikken zich dan de blubber want dat opwaarderen van weken geleden zijn ze dan ook vergeten.

  2. Ingrid

    Ik reis ook met het OV en mijn kaart is op de zelfde manier als jou geactiveerd. Ik heb wel gemerkt dat het niet meer meteen de volgende dag is afgeschreven maar pas na 2 a 3 dagen. Zolang als jij moet wachten heb ik nog niet gehad.
    Ingrid