Indexbeleggen

Vandaag ga ik een boek over indexbeleggen (namelijk het boek “De schitterende eenvoud van Indexbeleggen” door Jacques Wintermans, uit 2009; informatie is ook hier te vinden) terugbrengen naar de openbare bibliotheek. Het was geen gemakkelijk boek, en het heeft me een paar weken gekost om er helemaal doorheen te komen; maar het heeft me wel aan het denken gezet over beleggen.

Op dit moment beleg ik in een indexfonds (indexfondsen beleggen passief door een bepaalde index op de voet te volgen; ze kopen dan alle, of een representatief aandeel, van de aandelen die in een bepaalde index vertegenwoordigd zijn, en ook in de verhouding waarin ze in die index zitten).

Maar ik beleg ook in een aantal actief beheerde fondsen (ik koop aandelen van dit fonds, en het fonds koopt dan met het geld van alle inleggers aandelen waarvan de fondsbeheerders denken, dat die het wel eens goed zouden kunnen gaan doen. Aan- en verkoopbeslissingen van de aandelen in het fonds worden door die fondsbeheerders gemaakt). De kosten die genoemd worden (de TER of total expense ratio) zijn voor die actief beheerde fondsen bijvoorbeeld 0,95% per jaar en 1,25% per jaar. Maar dit boek wees mij er op, dat er daarnaast nog meer kosten kunnen zijn, namelijk de kosten van het aankopen en verkopen van aandelen en obligaties door het fonds. Die kosten worden niet apart benoemd, maar worden gewoon in de koers van het fonds verwerkt. En wat schetste eigenlijk mijn verbazing: de aandelenfondsen die ik heb, kopen en verkopen 100% van hun aandelen per jaar (deze informatie vond ik in de prospectus). Dus elk jaar verversen ze als het ware hun hele inhoud; gemiddeld houden ze een aandeel maar een jaar vast. En dat kost mij geld aan aankoop- en verkoopkosten. Waarschijnlijk kost mij dit ook nog zo’n 0,8% per jaar op mijn totale vermogen in dat fonds. En ik denk echt niet, dat het zo vaak handelen erg zinnig is: goede aandelen blijven toch wel langer goed dan een jaartje?

Het boek maakt ook nog een behoorlijk sterk punt voor het feit dat actief belegde fondsen waarschijnlijk niet meer opleveren dan indexfondsen. En dat terwijl er dus wel meer kosten zijn.

Tenslotte wijst het boek er op dat jaarlijks terugkerende kosten op de lange termijn je heel wat geld kunnen kosten. En vooral dat zette me een beetje aan het denken. Want het verschil tussen 1,25% kosten en 0,6% kosten lijkt misschien niet groot, maar als die kosten elk jaar terugkomen, dan wordt het verschil na een jaar of 20 wel echt groot. Woekerpolissen waren ook zo goed in het afromen van “slechts enkele procenten” aan kosten, en kijk hoe erg dat mis kan gaan. Natuurlijk is 1,25% of 2% kosten nog heel wat anders dan wat sommige woekerpolissen aan “kosten” afschreven, maar toch…

Het boek is wel geschreven door iemand die mede-oprichter is van Meesman Index Investments. Dus hij heeft er ook wel baat bij om het verhaal zo positief mogelijk te brengen. Meer enthousiastelingen = meer klanten voor zijn bedrijf. Maar natuurlijk is hij niet de enige persoon die indexbeleggen promoot. Daarom breng ik het boek nu terug naar de bieb, en ga er nog eens wat langer over nadenken.

3 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

3 Reacties op “Indexbeleggen

  1. Willemien

    Een grootgeldbezittende kennis heeft mij ooit verteld dat fondsen (index of andere) altijd meer geld kosten dan zelf verstandig beleggen. Hij belegt niets in fondsen maar bankiert al jaren beter dan de bank. Idd niet te snel verkopen, dividend is ook wat waard. Stabiele bedrijven zijn gunstiger volgens hem. Op papier beleg ik nu wel want heb de financien nog niet rond om het in de praktijk te gaan doen (eerst wat verder aflossen en het studiefonds van dochter spekken) maar tot nog toe werkt het wel met deze adviezen.

  2. Robb

    Tja index. Ik heb toch altijd het gevoel dat er veel aan de strijkstok blijft hangen. En ik vind het redelijk onoverzichtelijk. Ja ze laten dan zien dat ze zoveel procent winst of verlies hebben gedraaid. Tja maar hoe weet je niet. Ik blijf toch voorstander van gewone aandelen van een bedrijf wat jou aanstaat. Die kopen via de goedkoopste broker, betaal je meestal alleen aan en verkoopkosten die vast staan. Aandelen die ook nog dividend geven is ook prettig.

  3. Anoniem

    Ik ben het boek nu aan het lezen, maar wat ik vooral begrijp (tot nu toe) is dat je het zo lang mogelijk moet laten staan. Ik twijfel nu of ik dit zal gaan doen, of beter het geld kan sparen en over een paar jaar in een huis kan steken als ik iets wil gaan kopen. Maar leuke blog, bedankt!