Wat te doen? Twijfel over een cadeautje

Ik heb ook dit jaar weer meegedaan aan de Secret Santa van reddit.com . Voor degenen voor wie drie of vier woorden uit deze zin onbekend zijn: een jaar is 365 dagen en soms 366 dagen… Grapje.  Secret Santa is geloof ik hoe ze “lootjes trekken” noemen in de Verenigde Staten; in ieder geval is het idee dat je lootjes trekt en dan voor degene die je getrokken hebt een cadeautje maakt of koopt. En reddit.com is een soort forum waar ik wel een beetje verslaafd aan ben. Men heeft het over allerlei onderwerpen, ik leer bij over de Amerikaanse cultuur (tja, toch best interessant) en af en toe vertel ik ze dat in Nederland iedereen* gewoon wel een ziektekostenverzekering heeft en dat dat prima werkt**.

* nou ja, bijna iedereen. ** nou ja, bijna altijd

Ik deed twee eerdere jaren mee, in december 2010 en in 2011. In beide jaren kon ik de mede-redditor (zo heet je als je op reddit schrijft en reageert) een beetje “stalken” door te kijken over wat voor soort dingen hij of zij praatte op reddit. Ik vond het interessante mensen en  zorgde dan altijd voor een cadeautje dat bij die persoon paste. Beide keren viel het cadeautje dat ik terug kreeg (trouwens niet van dezelfde persoon als aan wie ik een cadeau gaf) een beetje tegen, vergeleken met wat ik opgestuurd had. Een keer kreeg ik bijvoorbeeld voor 4 euro of zo aan lego. De andere keer kreeg ik trouwens wel twee paar lekkere zachte warme sokken. Dat moet je natuurlijk niet onderschatten. Bovendien deed ik aan de internationale variant mee en betekende dat bijna altijd dat ik dure verzendkosten moest betalen. In 2012 deed ik (dus) maar niet meer mee.

Dit jaar zag ik in november de aankondiging weer voorbij komen. En ging ik weer mee doen. Wie weet was het wel weer eens leuk. Helaas ‘trok’ ik dit jaar iemand die weinig actief is op reddit. Haar laatste post op reddit is van zes maanden geleden en ging er over, dat ze werk zocht. Daarnaast had ze nog wel aangegeven dat ik op haar website kon kijken, en dat was maar een gelukje, want daar had ze het over haar beroep als fotograaf. Helaas vond ik de foto’s die ze op haar website laat zien, nogal tegenvallen. Ik zat echt met een hand voor m’n mond naar die website te kijken: Oh, wat errug! Ik vrees dat ze niet erg getalenteerd is. Kortom, ik heb met haar eigenlijk geen klik. Ik kan ook moeilijk een klik krijgen met een commercieel bedoelde website en een enkele post op reddit over werk zoeken.

Uiteindelijk… Heb ik voor haar een boek gekocht via amazon.com (met dus lokale verzendkosten, dat scheelt een hoop) van een fotograaf die in het boek over de kneepjes van het vak vertelt en tips en adviezen geeft. Hopelijk kan het haar toch iets inspireren of verder helpen. En hopelijk (want wie weet is ze hartstikke aardig en dan wil ik haar dag niet verpesten) leest ze er niet mijn toch wel aanwezige kritiek in van “Jeetje, heb je drie jaar lang een fotografieopleiding gevolgd, kun je er nog niets van. Hopelijk helpt dit nog een beetje, anders vrees ik het ergste voor je carrière…”.

Ze heeft het cadeautje nog niet gekregen, het komt vandaag, of net na de feestdagen, aan. En nu zit ik te twijfelen. Ik zou daarnaast ook nog een cadeaubon voor Kiva op kunnen sturen. Eigenlijk is dat dan, om mijn schuldgevoel over het weinig boeiende andere cadeautje af te kopen. Maar misschien moet ik die $25 van de Kiva-cadeaubon maar gewoon zelf houden of ooit aan iemand anders, die het meer verdient (omdat hij of zij bijvoorbeeld wel zich laat leren kennen), geven.

Wat vinden jullie?

(En PS. Soms word je ook gewoon in de maling genomen en stuurt degene die jouw lootje heeft getrokken, je niets of iets ergs. Dit jaar heb ik mijn cadeautje nog niet gekregen. Ik ben benieuwd of het nog komt. Aan de andere kant had dit jaar ook Bill Gates mij kunnen trekken, maar helaas, iemand anders was de gelukkige.).

3 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

3 Reacties op “Wat te doen? Twijfel over een cadeautje

  1. WG

    Ik zou het zo laten, niet nog een cadeaubon sturen.

    Fijne feestdagen

  2. Zo laten, is genoeg toch?
    Fijne dagen gewenst

  3. Willemien

    Eens met WG. Heel fijne dagen en een goed 2014. Ik blijf graag bij je lezen.