Geen groene kerst: het ASN Groenprojectenfonds is tijdelijk gesloten

Het Groenprojectenfonds van de ASN bank is een van de “groene instellingen”. Deze instellingen hebben een aparte status wat de belastingen betreft: in ruil voor het feit dat minimaal 70% van het ingelegde geld in “groene” projecten (volgens bepaalde criteria) belegd wordt, hoeven de investeerders het ingelegde bedrag niet bij hun vermogen te tellen, en kunnen ze zo vermogensbelasting vermijden, tot een maximumbedrag van € 56.420 per persoon.

Omdat de peildatum van het eigen vermogen 1 januari is, waren mensen blijkbaar de laatste weken geld aan het verplaatsen van andere plekken naar het Groenprojectenfonds. Mogelijk zouden ze dan na 1 januari meteen al dat geld weer opnemen. Dus het verbaasde me niet heel erg dat ASN liet weten dat er nu tijdelijk geen investeringen in het fonds gedaan kunnen worden (zie hier). Wel vond ik het een beetje flauw dat ook periodieke aankopen niet meer doorgaan. Ik kan me voorstellen dat mensen die bijvoorbeeld al maanden of jaren geleden opdracht hadden gegeven om elke maand 100 euro in te leggen, nu even beteuterd stonden te kijken.

Zelf heb ik trouwens begin december ook nog een klein bedragje belegd, dus ik ben nu misschien een beetje mede-schuldig aan de tijdelijke sluiting van het fonds. Maar mijn bedoeling is dan trouwens wel om dit geld gewoon langere tijd te laten staan. Ik ben blij dat ik nog even mee mocht doen in begin december. En ik ga voor volgend jaar onthouden dat als ik extra in het Groenprojectenfonds zou willen beleggen, ik dat voor december moet doen.

PS: Fijne feestdagen!

Reacties staat uit voor Geen groene kerst: het ASN Groenprojectenfonds is tijdelijk gesloten

Opgeslagen onder Geld en besparen

Reacties zijn gesloten.