Jaaruitgaven 2013

Ik heb van de week ook een overzicht gemaakt van mijn uitgaven in 2013. En daarna de gemiddeldes genomen. Dat ziet er dan als volgt uit:

Screenshot 2014-01-01 13.43.50

Over een aantal dingen ben ik tevreden. Bijvoorbeeld over de telefoonkosten, die vanaf de switch in juli sterk gezakt zijn. En over de ziektekosten (premie, eigen bijdrage, tandartskosten en verschillende kleine uitgaven aan pleisters en paracetamol). Ook over kleding/kapsel ben ik tevreden. Het bevalt mij wel om kleding tweedehands te kopen, en het scheelt flink!

Een aantal andere uitgaven zijn ook op een hoogte waar ik tevreden mee ben. Zoals de uitgaven aan goede doelen. Dit bedrag zal trouwens nog verminderd worden, want ik zal een deel van deze uitgaven terugkrijgen van de belastingdienst. Ik schat dat het eindbedrag op zo’n 120 euro per maand uit zal gaan komen. Ook het sparen voor neefje en nichtjes is een uitgave die ik gewoon wil doen, net als de huur ( = bijdrage aan mijn vriend voor zijn hypotheek, plus voor de kosten van gas, water, elektriciteit en internet).

Ik vind de vervoerskosten wat hoog, maar ik denk dat dit wel min of meer het beste is wat ik kan doen. Het meeste vervoer was in verband met werk, dus gebeuren moet het (verhuizen was geen optie). Als ik meer betaalde aan vervoer in een maand, betekende dat meestal dat ik ook meer dagen gewerkt had en dus ook meer inkomen had gehad (en bovendien biedt mijn werk ook een compensatie voor de reiskosten). Af en toe reisde ik naar familie en vrienden, maar ook dat vind ik geen nutteloos gereis. Ik heb gereisd met het openbaar vervoer en met de fiets. Ik had misschien nog wat vaker kunnen fietsen.

De posten om het komende jaar aan te werken, zijn: eten en drinken, onverwacht/leuk en eenmalige uitgaven (hier zaten vorig jaar onder andere de laptop, de nieuwe telefoon, de vakantie en de dure cadeaus voor mijn ouders in, ik weet niet wat me dit jaar te wachten staat).

Gemiddeld gaf ik per maand 1643 euro uit (of ca. 1570 als je de belastingteruggave voor de goede doelen al meetelt), ruim onder mijn gemiddelde inkomen wat circa 2700 euro per maand is geweest.

7 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

7 Reacties op “Jaaruitgaven 2013

  1. Altijd interessant en leerzaam om te zien hoe iemand anders kasboekje er uit ziet. Ik vind het altijd zo sympathiek dat je spaart voor je neefjes en nichtjes.

    • Dank je wel. Ik hoop dat te kunnen blijven doen totdat ze 18 zijn. Zelf heb ik ook heel veel lieve ooms en tantes gehad die ervoor zorgden dat ik op mijn 18e ook een paar duizend gulden (toen nog) op mijn spaarbankboekje had; dat geld kwam goed van pas tijdens mijn studie. Zoiets hoop ik ook voor de volgende generatie te kunnen doen.

  2. Ernie

    de ziektekosten is dan inclusief de zorgpremie?

    • Ja. Ik krijg groepskorting en heb alleen een basisverzekering. Het was een goedkoop jaartje dit jaar (natuurlijk kan dat in de toekomst ook wel eens duurder worden, daar is de spaarrekening ook een beetje voor, voor duurdere zorgjaren).

  3. Dat is zeker een mooi overzicht! Is die € 300,- aan eten en drinken voor 1 of 2 personen?

    • Is voor 1 persoon, en dat is dus best veel, 600 euro voor twee personen. We betalen er echter ook uitjes van en spullen voor in het huis. Dit zouden we verder op kunnen splitsen, en we zouden vast ook iets minder uit kunnen geven. Maar ik vind dat in onze situatie (we hebben het ruim, we kunnen het missen) dan toch teveel gedoe.

  4. e

    wauw! je houd gewoon nog dik 1000 euro over. Ik begreep al niet zo goed hoe je zoveel kon sparen. 🙂
    Je hebt het goed voor elkaar zie ik wel.