Kun je de financiële toekomst van je kind voorspellen?

Ik weet niet of je er al van gehoord hebt, maar er is jaren geleden een befaamd experiment gedaan in de VS. Aan jonge kinderen werd een marshmellow (een snoepje) gegeven, en hen werd verteld dat ze er nog eentje extra konden krijgen als ze even zouden wachten met het opeten van dit eerste snoepje.

Veel kinderen lukte dit niet. Ze werden ook nog helemaal alleen gelaten met dit eerste snoepje verleidelijk voor hen uitgestald, dus veel kinderen gaven vroeg of laat op en aten de marshmellow op. Enkele kinderen lukte het wel om het ene snoepje te laten liggen, totdat de onderzoeker terugkwam, en ze er eentje bij kregen. Zij konden hun beloning al uitstellen in de hoop op later een grotere beloning.

Uit het onderzoek zou dan gebleken zijn dat deze kinderen ook later succesvoller waren, meer geld verdienden, betere testscores hadden op school, enzovoort. Het feit dat ze beloningen kunnen uitstellen, zou betekenen dat ze beter presteerden in het leven. Het experiment staat hier in het Engels beschreven.

Laatst zag ik op een forum een vader die wanhoopte aan de toekomst van een van zijn kinderen, omdat dat meisje dingen niet uit kon stellen en altijd alles meteen moest hebben en krijgen. Hij verwees naar dit onderzoek, en zei dat hij aangaf dat hij bang was dat zijn kind later niet succesvol zou zijn in het leven.

Dat vond ik toch wel een beetje raar. Misschien is het wel zo, dat kinderen die op jonge leeftijd dingen kunnen uitstellen, later vaker succesvol zijn; maar het is zeker niet zo dat kinderen die dat toen nog niet konden, het nooit meer kunnen leren.

Je kunt je leven altijd nog beteren, wil ik maar zeggen.

Dit in het kader van de goede voornemens 🙂

5 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

5 Reacties op “Kun je de financiële toekomst van je kind voorspellen?

  1. Apart onderzoek, is het niet zo dat jonge kinderen dat concept helemaal niet kunnen snappen?
    Daarnaast, als ik mijn favoriete chocolade voor mij heb staan kan ik er ook (bijna) niet van afblijven. En ik kan prima sparen, ik kan mezelf gewoon niet beheersten met snaaigoed 🙂

    • De kinderen waren 4 tot 6 jaar oud ten tijde van het experiment. Dat is inderdaad best jong! Ik weet niet zeker of je daar dus al iets vanaf kunt leiden over hun latere leven…

      Oh ja, bij mij idem dito: op sommige terreinen kan ik prima dingen uitstellen, of bijvoorbeeld eerst de minder leuke dingen doen en daarna pas de leukere dingen. Op andere terreinen…

  2. liesbet

    Wij hebben altijd heel zuinig geleefd en de kinderen er ook in betrokken. Ze zijn als het ware ermee opgevoed. Onze oudste is ook zeer zuinig, de jongste daarentegen geeft veel makkelijker geld uit aan, in onze ogen, nutteloze zaken.

    Hij heeft een relatie, heeft zich enkele jaren geleden een kleine rijwoning gekocht die hij renoveerde. Per jaar doet hij een terugbetaling van zijn hyptohecaire lening van 5000 euro en vindt het voldoende om 500 euro per maand te sparen. Hij houdt er een vrij royale levensstandaard op na (dure kleren, dure cadeautjes aan de vriendin, uitstapjes, gaan eten in klasse restaurants, regelmatig nieuwe gsm…) en zou ‘veel verder’ kunnen staan.

    Je mag je kinderen nog zoveel betrekken in een zuinige levensstijl en hen dat proberen mee te geven voor later maar eens ze op eigen benen staan en zelfstandig wonen, doen ze toch hun zin. Ik heb er soms hartzeer van als ik zie hoe nonchalant hij omspringt met energie, geld en weinig zorg draagt voor zijn gerief…..

    • Toch doet hij het niet slecht. Het zou nog veel erger kunnen. Hij zou natuurlijk ook helemaal niets kunnen terugbetalen aan de hypotheek (als hij een aflossingsvrije hypotheek heeft gekozen), en hij zou ook nul euro per maand kunnen sparen, of misschien zelfs elke maand een paar honderd euro verder in de schulden kunnen zakken. Misschien is dit zijn bewuste keuze, is dit voor hem een goede balans tussen sparen en uitgeven?

      • liesbet

        Ja, ‘k weet dat hij het niet slecht doet maar met het inkomen dat hij op zijn leeftijd al heeft, zou hij nog veel verder kunnen staan of hij nu staat…..Hij spaart per maand 500 euro en de extra aflossing die hij jaarlijks doet op zijn hypothecaire lening, is eigenlijk ook een vorm van sparen (5000 euro). Hij hoopt op dit tempo verder te kunnen voortgaan zodat zijn huisje volledig afbetaald is tegen dat hij 33 is…..Hij heeft ook een garagebox die hij verhuurt dus daar heeft hij ook wel in geïnvesteerd. Hij is gelukkig met zijn levenswijze en dat is het voornaamste maar als mama maak ik me wel soms zorgen….