Paspoort wordt tien jaar geldig

Hè, hè, ik kan bijna mijn nieuwe paspoort aan gaan vragen, lees ik. Vanaf maart wordt het paspoort zeer waarschijnlijk tien jaar geldig. Het aanvragen wordt wel wat duurder, het kost nu maximaal 50,35 euro en zal straks maximaal 66,96 kosten. (Die zesennegentig centen, welke ambtenaar heeft dat bedacht?). Een stijging van bijna 33%, maar natuurlijk een verlenging van de geldigheidsduur met 100%. I’ll take it.

Nou, mocht je een nieuw paspoort nodig hebben en die vijftien extra euro’s niet kunnen missen, vraag het dan aan voor 9 maart. Mocht je juist goedkoper uit willen zijn over de langere termijn en niet per sé een paspoort nodig hebben voor april, wacht dan maar even met mij mee tot begin maart.

7 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

7 Reacties op “Paspoort wordt tien jaar geldig

  1. Ernie

    dat ‘waarschijnlijk’ dat is me te onzeker, ik wacht af…..

    • Merel

      Dank je wel voor de tip. Mijn paspoort loopt in februari af. Tegen die tijd zal er wel meer bekend zijn. Het is alleen al fijn om 10 jaar van dat pasfotogedoe af te zijn ….

    • Ik heb ook de mogelijkheid om het gewoon af te wachten. Nog twee tot drie maandjes wachten, dat moet kunnen voor mij. Ik hoop voor jou ook.

  2. Ik zat hier ook op te wachten, zeker omdat de ID-Kaart straks ook geen vingerafdrukken meer vereist.

    helaas was mijn ID-Kaart al maanden geleden verlopen, en omdat wij een huis kochten moest ik deze aanvragen. Anders was ik gewoon een jaar doorgelopen met een verlopen kaart 🙂

  3. Helaas hebben wij afgelopen jaar onze ID Kaarten moeten laten vervangen doordat deze gestolen waren. Ze waren binnen 24 uur weer terecht, maarja, eenmaal aangifte gedaan zijn ze ongeldig en dat blijven ze. Dus moesten nieuwe. Dat was al balen natuurlijk, en nu we dit horen is het extra balen, want had dan liever meteen een 10 jaar geldig exemplaar gehad. Helaas, doen we niks meer aan. 🙂

  4. Moet je nog wel je vingerafdrukken afgeven voor het nieuwe paspoort?

    Ik baal wel een beetje, heb afgelopen september een nieuwe paspoort aangevraagd, omdat ik dacht dat het verplicht was. Die 10 jaar scheelt zeker in de kosten straks. 🙂

  5. Anoniem

    Hmm baal als een stekker.. Net van de week een nieuwe ID kaart gehaald bij het Consulat in Düsseldorf.. Kosten, ca 85 euro.. Nodig Ja.. Anders had ik ook echt effe gewacht.. Niet alleen vanwege geldigheidsduur maar ook vanwege vingerafdrukken..