Hoeveel jaar eerder kan ik al stoppen met werken?

Een paar dagen geleden zei ik het al: volgens een rekenapparaatje op de website “Wijzer in Geldzaken” zou ik tot 70 jaar en 3 maanden door moeten werken (zie dit bericht). Nou, ik zie het mezelf nog niet doen! De oudere collega’s op mijn werk zijn nu zeg 63 jaar of zo, en je ziet dat ze toch wat meer moeite krijgen met de onregelmatige werktijden en de wisselende werkdruk. En ik heb er geen zin in, ook, om nog tot op die leeftijd te moeten werken. Ik wil wel graag nog actief zijn tegen die tijd, maar dan wil ik wel graag zelf kunnen kiezen wat ik doe en hoeveel en wanneer, a.u.b.

Liever stop ik dus eerder met verplicht werken. En waarschijnlijk moet ik dat dan zelf financieren. Maar gelukkig heb ik daar ook nog eventjes voor! Dat is heel fijn, een stuk beter dan die mensen die nu ineens met een pensioengat van een paar maanden geconfronteerd worden en bijvoorbeeld al met pensioen waren; die moeten nu ineens ergens een paar duizend euro extra vandaan toveren om de tussen-maandjes te overbruggen. Auw.

Ik bof dan toch maar dat ik op tijd een waarschuwing heb gekregen over de toekomst, namelijk zo’n dertig jaar voordat het er echt op aankomt (over dertig jaar word ik 65, en ik hoop dat ik dat mee mag maken). Stel nu dat mijn huidige spaarsaldo van 46.000 euro intact kan blijven tot ik het nodig heb, en stel dat het meegroeit met de inflatie: het ene jaartje misschien net niet, maar het volgende jaar misschien weer ruim. Dan heb ik dan dus ook iets wat hetzelfde waard is als 46.000 euro’s nu. Op dit moment kom ik rond van een kleine 20.000 euro per jaar. Nou, da’s effe mooi zeg, 46.000 gedeeld door 20.000 is 2 jaar en bijna vier maanden. Dus ik kan er nu al voor zorgen dat ik straks niet op m’n 70e pas kan stoppen met werken, maar toch mooi al op m’n 68e verjaardag ongeveer.

Als ik er per jaar zo’n 10.000 euro bij weet te sparen, dan betekent dat dus ook dat ik elk jaar ervoor kan zorgen dat ik een half jaar eerder kan stoppen met werken (want 20.000 euro was genoeg voor een heel jaar). Dus dit jaar ga ik er voor sparen dat ik al kan stoppen met werken als ik 67-en-een-half ben.

En natuurlijk: het kan tegenzitten. Wie weet moet ik ooit een deel van dit geld weer afgeven. Wie weet groeit het niet helemaal mee met de inflatie. Wie weet moet ik rond die tijd toch meer uitgeven dan nu, bijvoorbeeld aan gezondheidskosten. Maar aan de andere kant: ik maak nu ook veel kosten voor het reizen van en naar werk (die ik meetel in mijn uitgaven, al krijg ik ze ook gecompenseerd). En ik spaar voor de studie van mijn neefjes en nichtjes, dat hoeft tegen die tijd ook niet meer. En wie weet word ik niet eens 65, dat kan natuurlijk ook nog. De toekomst is onzeker, maar dat betekent niet dat je niet een beetje kunt of moet plannen. En voor nu is het een mooie gedachte dat ik mezelf al “teruggespaard” heb naar een pensioenleeftijd van 68 in plaats van 70!

7 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

7 Reacties op “Hoeveel jaar eerder kan ik al stoppen met werken?

  1. Het ziet er goed uit voor je. Ik ben onder de indruk van je spaarbedrag!

  2. Yelena Yeli

    Mijn man gaf laatst ook al aan dat hij het een fijn idee zou vinden om tzt zelf de keuze te kunnen maken om eerder te stoppen of minder te gaan werken als hij dat wil. En dat dat financieel dan mogelijk zou zijn.
    Hij weet nog niet of hij eerder stoppen. De keuzevrijheid is gewoon fijn.

    • Als je een paar tienduizenden euro’s op de bank hebt staan, kun je te zijner tijd besluiten dat je eerder wil stoppen (en dan ga je dat geld gebruiken om de resterende maanden te overbruggen), of je kunt besluiten dat je toch doorwerkt en het geld voorlopig op de bank laat staan. Die keuzevrijheid is fijn!

  3. Oh dear, ik moet tot 19-10-2051 en ben dan 70+6 maanden. De manlief moet tot 16-12-2048 en is dan 70+3 maanden.
    Gelukkig zijn wij ook al bezig. Ik zou mijn huidige werk niet eens meer na mijn 60e kunnen/willen doen!

  4. Robb

    Kijk ff naar je hypotheek. Mijn hypotheek is sowieso helemaal afgelopen op mijn 61ste. Dan heb je dus veel minder vaste lasten en is er een mogelijkheid om parttime te gaan werken.
    En als je dus aflost op je hypotheek is hij nog eerder afgelopen.

    • Ja, dat scheelt natuurlijk ook behoorlijk. Op dit moment heeft mijn vriend de hypotheek en betaal ik hem een bijdrage in de woonlasten. Dat gaat binnenkort misschien wel veranderen, en dan zullen we zeker nadenkken over wat voor looptijd we willen en of vervroegd aflossen misschien verstandig is.

      PS. Ik vind dat je een verstandige keuze hebt gemaakt, volledig aflossen en op je 61e ben je lekker klaar met de hypotheek (of misschien eerder).

  5. Je bent goed op weg dus! Ga zo door 🙂