Teveel gekocht

Ik deed net een was in de wasmachine. Het wasmiddel dat ik eind 2012 kocht, is nu eindelijk bijna op. Ik kocht een enorme fles bij de Makro. Die was per liter wat goedkoper dan kleinere flessen. Die grotere fles paste niet in onze badkamer bij de wasmachine. Dus zette ik de grote fles in de berging en vulde een oudere kleinere fles telkens opnieuw met het wasmiddel uit de grote fles. Ik kan dus nu eindelijk de grote fles weggooien, vulde vandaag de kleine fles bij met het laatste beetje uit de grote fles. En ik heb besloten: geen grote flessen meer. Die grote fles heeft namelijk veel te lang ruimte in beslag genomen in onze berging. De paar euro besparing die dat oplevert in een heel jaar, is het me niet waard. Opgeruimd staat netjes!

Hetzelfde geldt ook voor onze voorraden tandpasta en shampoo. Twee jaar geleden legde ik daar een enorme voorraad van aan (want: in de aanbieding!), en ook die flessen stonden in de weg in de badkamerkast en kwamen er af en toe uitvallen als ik de kastdeur te snel opende; en dat terwijl er intussen nog wel minstens vier perioden met aanbiedingen waren in de winkels.

Dus ik heb het ernstige vermoeden dat je soms meer voordeel hebt in je leven aan het kopen van een kleinere hoeveelheid van iets, ook al kost het dan per eenheid een klein beetje meer geld. Gewoon, omdat je het niet zoveel nodig hebt, en omdat het anders maar in de weg staat. En soms omdat het verser is als je het elke keer pas nieuw koopt als het oude pak bijna op is.

De voorraad tandpasta poetsten we vorig jaar al weg, het wasmiddel is dus nu bijna op, en hierna ga ik zorgen dat we minder afwasmiddel in huis hebben (nu: drie flessen in de voorraad, genoeg voor naar schatting 12 maanden afwas of zo).

Natuurlijk loont het vaak wel om een voorraadje aan te leggen, en hangt het ook van je situatie af of het handig is om iets te hamsteren. Dat is onder andere afhankelijk van hoeveel ruimte je hebt, hoeveel geld je hebt, en hoeveel je verbruikt van iets. Maar soms is niet-hamsteren dus ook een goede keuze.

(PS We hebben trouwens ook nog 3 busjes keukenzout en twee busjes peper in de voorraad, omdat we ze vaak vergeten mee te nemen op vakantie en ze dan daar nog maar eens kopen. Daar gaan we dus ook nog jaren mee doen! Oh, en balpennen, die hebben we ook teveel… Wat hebben jullie op voorraad? En wat is er misschien teveel?).

13 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

13 Reacties op “Teveel gekocht

  1. Anoniem

    Ik heb dus peper en zout op het standaard pakkisten voor de kampeervakantie staan, met olie en afwasmiddel.
    Ik koop altijd voor drie maanden in de aanbieding. Meestal ben ik halverwege de laatste verpakking tegen de tijd van de nieuwe aanbieding.

  2. Anoniem

    Bij ons ging het precies zo. Nu onze 5 kinderen het nest verlaten hebben
    hoef je geen bulkinkopen meer te doen. Iets wat je ook weer moet leren.

  3. cisca servie

    balpennen potloden en kaarsen. Waarom kaarsen toen we hier naar toe gingen emigreren viel nog vaker de stroom uit als nu. Kaarsen waren peperduur dus hebben we die meegenomen. Resultaat voor de eerste 10 jaar kaarsen genoeg(als ze ondertussen al niet gesmolten zin door de hitte) De rest van de voorraad houden we goed op peil. Wij doen 1x pm boodschappen en zorgen dat we dan 1 a 2 weken nog reserve hebben.

  4. Ernie

    Als ik in mijn kelder kijk dan kan er nog een ‘persoonlijke crisis’ uitbreken. Er staan diverse pakken/zakken/blikken; pasta, rijst, tomatenblokjes, ananas, vis, diverse droge kruiden/specerijen, vaatwasblokjes, olie, azijn, drank, pindakaas, jam, inmaak (chutney en zoetzuur), juspoeder (zonder e nrs), gedroogde appeltjes, bak chocolade, diepvrieszakken, folie, alu folie, mosterd, ketjap, oestersaus, sambal, toiletpapier, keukenrollen, frisdrank, ranja, suiker, koffie, filterzakjes, koeken, diverse soorten bonen, curry pasta ben ik er nu al………kaarsen, nieuwe koekenpan, die kun je niet eten maar is wel voorraad. En ongetwijfeld ben ik nog heel veel vergeten. Alles is behoorlijk lang houdbaar en het staat georganiseerd en bij nieuwe aankoop spiegel ik (oudste vooraan – nieuwe erachter) Zo, laat de winter maar komen……… (eeeuh, liever niet) Oja, miskoop….even denken…..

  5. Mijn voorraad bestaat voornamelijk uit eten: rijst, pasta, aardappel, uien, appels, peren, tarwe, bloem, meel , potjes met groente, potten met bouillon, gedroogd fruit, enz.
    Verzorgingsproducten gebruiken wij niet veel, kokosolie, zuiverinszout en een pot cacaoboter thats it

  6. johmar

    ik heb wel een redelijke voorraad, want die paar euro zijn voor mij wel belangrijk ,net als het feit dat ik in de winter graag een voorraad heb omdat ik al mijn boodschappen met de fiets moet doen en met slecht weer dan niet speciaal daarvoor de deur uithoef

  7. Bij mij is het ook wasmiddel (vriend kwam bij het ribw vandaan, waar hij huishoudgeld kreeg… en als hij z’n potje niet leegmaakte zou hij het terug moeten betalen. Dus daar heeft hij een lading wasmiddel van gekocht. Dat is nu gelukkig bijna op =P). Shampoo valt mee, douche-gel heb ik een hoop (een paar keer grote flessen gekregen voor mijn verjaardag en zo), maar dat komt wel goed; ik kan het ook in de handzeeppompjes gebruiken, dat scheelt. En bodylotion, dat heb ik veel te veel. Ik gebruik het bijna nooit, maar krijg het wel elk jaar. *zucht*

    • Oh ha ha, herkenbaar. Ik kreeg elk jaar zo’n lippenbalsem van m’n moeder, gebruikte ik ook maar drie keer per jaar of zo, en dan was het alweer december en kreeg ik er weer een. Ik heb er uiteindelijk wat van gezegd (op een beleefde manier natuurlijk), nu krijg ik ze niet meer.
      Je zou kunnen overwegen of een voedselbank in jouw buurt de overbodige flessen kan gebruiken (die moeten dan wel nog dicht zijn natuurlijk). Ben jij ze kwijt, zijn andere mensen er misschien blij mee.

      (Hoeveel bodylotion zou eigenlijk gekocht worden als een cadeautje voor een ander, en dan nooit gebruikt worden? Misschien wel 10 of 20% van alle bodylotion. Dan krijg je weer zo’n “geschenkverpakking” met een shampoo, een bodylotion en een spons… zucht!)

      • Ja, heel vaak zijn het van die geschenkverpakkingen. Ik heb zo’n vermoeden dat heel veel mensen het spul anders niet zouden gebruiken…
        Aan de voedselbank geven is inderdaad best wel een goed idee

      • johmar

        ik vermeng de bodylotion met schelpenzand en maak er dan een scrub van dat gebruik ik wel regelmatig

  8. roni

    normaal houd ik mijn voorraad beperkt.
    Ben wel erg gek op de etos 1+1
    maar dan alleen de producten die ik gebruik en waarvan het product bijna op is.
    De laatste weken ben ik veel bij C1000 te vinden voor de €1,- producten en ook dan alleen wat we gebruiken. De laatste 2 €1 folders stonden boordevol producten die wij veel gebruiken (gaat best hard met 3 kleine kinderen)
    Dan koop ik ook wel voorraad van producten die ik zonder aanbieding (te)duur vind maar waar wij en de kids gek op zijn.
    Ook de Hoogvliet folder (en de spaarzegels voor wasmiddel) houd ik in de gaten.
    Sinds vorige maand hou ik ook een staatje bij met de veroverde kortingen, en dat loopt best op)

  9. Siebrie

    Ik heb net van mijn werk een verhuisdoos vol hotelverpakkingen gekregen: douchemutsen, bodylotion, douchegel, shampoo, conditioner, nagelvijltjes, wattenschijfjes, sloffen, zeepjes, massage-olie, nagelpolijstblokjes, schoenpoetsdoekjes en -blokjes, naaisetjes. De nagel-, schoen- en naaispullen zijn naar de lokale voedselbank gegaan, de rest komt wel op.

    Manlief doucht elke dag en gebruikt dan (in mijn ogen) veel doucheschuim. Voor hem koop ik de goedkoopste doucheschuim in een supergrote fles, die ik dan in een kleinere fles (van een luxe merk) met een klein gaatje overgiet. Hij laat zich bedotten (hij heeft het natuurlijk wel door).

    Verder is onze voorraad veel eten, in de garage staan 2 grote metalen rekken vol met eten en drinken. Ik ben langzaam bezig de voorraad in afsluitbare plastic bakken te doen (die ik gratis of tegen hoge korting vind).

    Het gaat eigenlijk altijd wel op, en als het dreigt niet op te gaan, vind ik er wel een doel voor.