Vervolg pensioenadvies

Ik vertelde eerder dat ik met een vriend zijn pensioenpapieren door zou gaan kijken. Dit heb ik gisteren gedaan, al is het ook nog niet helemaal af, omdat een per post opgestuurd wachtwoord toch nog niet bleek te kloppen, en we dus de meest recente gegevens van zijn Zwitserleven pensioenbeleggingen nog niet konden inzien.

Wel konden we de brieven doorpluizen die men gestuurd had in de loop van 2013. Wat me opviel was dat maar 80% van zijn inleg wordt belegd. In de brief stond niet eens wat er met de overige 20% (500 euro per jaar) gebeurt, maar ik kan het wel raden…* Jullie ook? Hij zit helaas wel aan dit instituut vast zolang het bedrijf waar hij voor werkt hen de opdracht blijft geven om voor de pensioenen te zorgen.

Gelukkig bleek dan ook weer dat zijn huidige jaarlijkse inleg van zo’n 2500 euro (waarvan dus 500 euro meteen afgeroomd wordt) lang niet de maximale inleg is die hij zou kunnen inleggen met belastingvoordeel. Extra geld voor z’n pensioen hoeft zeker niet naar Zwitserleven te gaan, hij mag zelf kiezen wat hij doet: hij kan kiezen uit sparen, beleggen of verzekeren en hij kan kiezen uit veel verschillende aanbieders. Dus dat moet hij nog uit gaan zoeken van mij (huiswerk!).

Zijn pensioengelden bij Zwitserleven moet hij ook op een slimmere manier gaan beleggen, vind ik. Hij gaf aan dat hij, toen hij begon met beleggen, lukraak vijf fondsen heeft aangewezen, zonder er veel vanaf te weten. Ik heb een overzichtje gemaakt van de fondsen die hij kan kiezen. De informatie in het overzicht komt van de website van Zwitserleven, maar staat daar verspreid over vele vele documenten. Ik heb het alleen samengevoegd. Ik wil die informatie nu ook hier op de site zetten; mogelijk zijn er meer mensen die de weg kwijt zijn in hun beleggingspensioen… Ik moet alleen nog even een manier vinden om dat te doen; een aparte pagina van maken misschien?

* Hij zal gaan bellen met ze over waar die 20% blijft, als blijkt dat ik het verkeerd begrepen heb, zal ik er zeker op terugkomen hier!

2 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

2 Reacties op “Vervolg pensioenadvies

  1. Robb

    Zullen wel kosten zijn en provisie die naar de tussenpersoon gaan. 20% das niet niks. Kan hij niet eisen dat jij uit het pensioenfonds gaat en de premie zelf gaat storten?

    • Weet ik niet. Dat is ook nog iets om uit te zoeken inderdaad; of dat zijn inleg omlaag kan en hij de rest van het geld in ieder geval zelf vrij kan beleggen. Maar goed.